Skarfjellet + Trollporten (22.08.2021)

Written by HegeSA GSM

Ascents Skarfjellet (1,790m) 22.08.2021
Trollporten (1,648m) 22.08.2021

Skarfjellet 1790moh + Trollporten

Flott rundtur i Innerdalen med sprekt turfølge i dag ��
Dagens turmål var Søndre Skarfjell og samling av en smultring.
Opprinnelige planen var opp Romerike og under breen og deretter opp nordøsteggen. Men så ble det bestemt at vi heller skulle gå normalruta opp til Skarfjellet og ned den eggen.

Det viste seg at det var nysnø og våt, sleip mose ned den nordøsteggen. Men så for så vidt greit ut allikevel, da det var mange fine hyllesystemer nedover og ok med tak. Men da hadde vi ikke fått med alle i turfølget, så vi avslo planen om Søndre Skarfjell for denne gangen.

Siden ingen av oss hadde vært bort til Trollporten gikk vi bortover eggen retning Nordre Trolla. Oppe på eggen der vi så litt ned på Trollporten måtte vi gå noen meter tilbake ned og i rundt for så å klive ned i renna. Det står en varde på kanten av renna der det er fint å klive ned. Nede i den løse renna er det ca 20 meter oppover til Trollporten. Kult å ha vært der oppe :)
Så og at det virket veldig greit å gå ned renna ned til Romerike og Giklingdalen herifra. Fin renne å følge så langt vi så nedover. Og er og blitt fortalt at det er ok å gå opp til Trollporten herifra.
Men vi valgte å følge renna ned til Grasdalen. Jeg holdt stort sett helt til venstre hele tiden nedover. Et godt stykke nedi ved et lite vannfall valgte jeg å krysse bekken over til høyre for å gå i en bue forbi vannfallet og deretter ned i renna og opp på andre siden. Ca ved 1460moh

Ved ca 1250moh er det et høyere fossefall, så vi kryssa bekken over til høyre overnfor dette og skrådde slakt til høyre mens vi gikk nedovergrassbakken paralellt med bekken.
Ved 950 moh gikk jeg meg på en gammel sti som delvis var igjengrodd flere steder. Den kommer i fra Hoåssiden og denne fulgte vi så nedover og ut Grasdalen, der den etterhvert møtte den mer opptråkka stien.

Det ble ikke helt den turen vi håpte på. Men å besøke Trollporten var ikke helt feil det heller �