Bukkeholstraversen uten mat (21.08.2021)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Leirvassbu (1,415m)
Endpoint Geitsætre (1,007m)
Bukkehøe (2,314m) 21.08.2021
Visits of other PBEs Geitsætre parkeringer (1,000m) 21.08.2021
Leirvassbu parkering (1,410m) 21.08.2021

Dette var en luftig og variert fjelltur, omgitt av breer og 2000-metertopper på alle kanter. Klyvingen er aldri særlig krevende, og veivalget gir seg selv hele vegen. Turen skulle allikevel vise seg å bli uventet seig og slitsom, men det kunne jeg skylde meg selv!

Jeg er veldig glad i såkalte traverser, helst med innslag av litt klyving eller i det minste terreng som krever litt mer enn bare å flytte beina fremover. Etter litt research falt valget på Bukkholstraversen som hovedtur, når jeg spontant reiste på helgetur til Leirvassbu denne helga i august. Jeg greide ikke rekruttere med meg noen turpartnere på kort varsel, så da ble det tur alene.

Kjørte oppover mot Leirdalen fredag kveld. Hadde med elsykkel med tanke på returen, som jeg plasserte ved Geitsætre, og slo opp tetet i nærheten. Etter barmarksesongens første frostnatt i teltet var det godt å nyte setevarmen i bilen de siste kilometerne opp til Leirvassbu lørdag morgen. Jeg hadde lest at turen var anslått å ta mellom 12-14 timer (jeg brukte 8,5, så dette estimatet er nok litt i overkant), så jeg startet avgårde tidlig for å rekke hjem før kveldsmørket.

Fra parkeringen på Leirvassbu startet turen lett på god sti mot Spiterstulen. Etter et par km var det slutt på å følge sti. Tok sikte på ryggen mot den østligste av Bukkeholstindan. Krysset elva Tverrbytna relativt greit, selv om denne sikkert kan være stri på andre tider av året. Fant ut at dette var et godt tidspunkt for turens første matpause. Da oppdaget jeg det - matpakka med kanelboller fra Lom, firkløver og Strandamør lå igjen i teltet! Jeg forbannet meg selv og tenkte at turen var ødelagt. En 12-14 timerstur uten noe å spise, det kunne jo ikke funke. Eller? I mangel på andre kortere turalternativer i nærheten bestemte jeg meg for å bite det i meg og fortsette. Jeg kunne jo alltids snu på første topp om det ble for ille.

Jeg gikk for korteste veg, rett opp den sleipe ura mot toppen. Steinene var glatte og tidvis løse, så dette var ikke noe særlig behagelig terreng. Det er kanskje gunstigere å følge ryggen slavisk oppover. Denne dagen lå det nysnø i høyden og terrenget generelt var fuktig, så på tørrere føre er det kanskje ikke så ille. Like før toppen av ryggen passerte jeg dagens første klyveparti. Verken vanskelig eller særlig luftig. Omsider var jeg på første topp. Videre ventet en rekke med mindre småtopper. Noen av dem endte i små stup, slik at jeg måtte snu og trekke litt ned i sørsiden for å passere. Stadig mye løs ur og en del opp og ned, så gikk ikke fort. Ved toppen "Vest for Søre Bukkeholstinden" måtte jeg passere på nordsiden av toppen ved å følge brekanten et kort stykke (50 meter). Snøen var myk og jeg kunne holde meg inntil fjellet, men på mindre gunstig føre kan ei isøks muligens være til hjelp her.

Denne toppen kommer man ikke forbi uten rappell-utstyr, så da er alternativet og følge brekanten på høyresiden. Jeg holdt meg helt inntil fjellet med en spiss stein i hånden som substitutt for isøks.

Opp til Store Bukkeholstinden var det artig klyving, like til venstre for selve eggen. Igjen, ruta sa seg selv og klyvingen var verken særlig eksponert eller krevende. Var nå bikket 2200 moh. og snøen lå jamt over. Det gjorde at enkelte passasjer ble temmelig glatte og sleipe, og foten brøt gjennom snøen støtt og stadig. Magen ba om mat, men jeg hadde ikke noe å tilby. Jeg drakk vann og prøvde å tenkte på annet.

Straks på toppen av Store Bukkeholstinden. Selvutløseren gjorde en brukbar jobb som fotograf! Her speider jeg tilbake på ryggen jeg nettopp har fulgt.
Varden på Store Bukkeholstinden. Bukkeholsbrean til venstre. For første gang denne dagen varmet solstrålene. Jeg ringte nevø Jakob for å gratulere med bursdagen før jeg travet videre.

Mellom Store og Midtre kom partiet som var dagens smaleste. Det så luftig ut på avstand, men når jeg kom nærmere var det gode hyller på høyre side av eggen som enkelt kunne følges.

Dagens smaleste parti. Passeres greit på gode hyller til høyre for toppeggen.
Tilbakeblikk mot Store Bukkeholstinden og ryggen videre vestover.

Videre var det transportetappe, opp og ned småtopper. Det siste klyvepartiet kom før toppflanken på Bukkehøe. En serie små opptak på store hyller.

Artig klyving opp her. "Bukkeholstinden V4" på Peakbook-kartet. Bukkehøe til høyre.

Omsider var siste topp for dagen nådd. Utsikten fra Bukkehøe mot Galdhøpiggen i nord var flott. Jeg prøvde å kjenne igjen ruta vi fulgte når vi gikk Høgruta på ski for noen år siden. Satt lenge nok til å få hvilt beina, men ikke lengre enn nødvendig, for nå ville jeg ned igjen å finne noe å spise!

Straks ferdig med motbakkene for i dag. Bukkehøe til venstre, Galdhøpiggen i bakgrunnen til høyre.

Returen gikk vestover ned flanken og i retning elven Søre Illåe. Sleip ur nedover, måtte jobbe med konsentrasjonen for å ikke snuble og vrikke en ankel. Nedstigningen tok sin tid. Jeg var sliten og magen verket etter mat, så jeg måtte ta flere småpauser nedover ura. Kom til slutt ned til elva og ble overrasket over hvor stri den var. Kunne hoppe uti og fortsette med søkkvåte støvler, men foretrakk å komme meg tørrskodd over hvis mulig. Fulgte derfor elva nedover mens jeg speidet etter muligheter til å komme meg over. Til slutt ble jeg utålmodig (nå var jeg sulten og klar for å komme meg ned!) og bestemte meg for å hoppe over elva på et smalt parti. Straks beina traff det våte svaberget på motsatt side av elva, sklei støvlene tvert under meg og ei stund var jeg sikker på at jeg skulle seila rett i elva. Heldigvis ble jeg liggende, med hode 20 cm fra elva. Fant senere ut at man visstnok kan krysse elva enten litt lengre oppe eller lengre ned enn det partiet jeg undersøkte.

Krekling! Første "maten" på 8 timer.

Deretter var det bare å dure på nedover lia. Plukket med meg krekling og blåbær underveis, men nå savnet jeg skikkelig mat. Den siste kilometeren før Leirdalen kom jeg inn på en god sti og fulgte denne ned til sykkelen. Så bar det strake vegen til teltet! Bilen ved Leirvassbu fikk stå til dagen etter. Nå skulle det spises! Resten av kvelden kan oppsummeres slik: Kanelbolle, kaffe, langstrak på liggeunderlaget, real turmat (viltgryte), sjokolade osv.

Kan absolutt anbefale denne turen. Men husk matpakke!

Start date 21.08.2021 07:51
End date 21.08.2021 16:19

blir svolten...

Written by kobbenes 23.08.2021 14:55

berre av å lese turrapporten! minner om då eg gikk sørøsthjørnet på skarfjell ein flott dag utan vatn!

Sv: blir svolten...

Written by LarsStorheim 24.08.2021 08:59

Hehe, ja mat og vann er en stor fordel på tur. Vannmangel er jo enda verre!