Punkt på Årsdalsryggen (22.08.2021)

Written by Vebjørn93 (vebjørn kiil seljelund)

Ascents Punkt på Årsdalsryggen (1,068m) 22.08.2021

Etter en strevsom uke med topp turer og sykling av rallarvegen hver dag siden de siste 5 dagene tenkte jeg å avslutte med årsdalsryggen. Jeg gikk inn til fjellvassbu fra stordalen fjellstue og slo opp telt på en hau hvor jeg hadde dekning , ca 50m før hytta. Jeg hadde egentlig tenkt å sove på hytta men nå under pandemien så må man booke hele hytta, det koster 850 kr pr natt, så da sparte jeg de pengene. Men fra det jeg har hørt er dette en veldig kjekk hytte! Jeg brukte vell 2,5 time med den tunge sekken opp til hytta. Godt merket og vardet hele veien. Våknet dagen derpå til solskinn å kunne starte å gå i baris, nå med bare en brøkdel av vekten i sekken! Fulgte nordlig rute fra hytta som de fleste andre her har gjort ved 929 vannet skjærte jeg opp mot toppen slengte sekken fra meg en km før toppen. Greit terreng å gå i. På toppen å knipset noen bilder og så rett ned igjen til fjellvassbu samme vei som opp og pakket sammen telt. Ned til stordalen fjellstue og fikk meg en søndags buffet bestående av kjøttkaker og diverse dessert. Nydelig! Kjørte opp til joker haugsvær hvor det er dusjmuligheter for en 20er! Benyttet meg av dette to dager tidligere etter turen til svadfjellet også. Totalt 8 timer brukt.