Heidalsnutan og Dansarstein på Kvambekkheia (22.08.2021)

Written by siroho GSM

Mjøltenuten p-lomme (949m) 22.08.2021 17:47
Toppvarden med Logvikvatnet i bakgrunn

Kvambekkheia skuffer ikke, topp tur til Dansarstein og Heidalsnutan

Dagens andre tur gikk til Heidalsnutan med en stikkbortom på Dansarstein.

Vi var usikker på hvilken veg vi skulle velge. Tenkte først å gå fra seljordsiden, men synes parkeringen og stistart var veldig anonym. Vi kjørte videre til den andre parkeringen og her var det skikkelig merket, infotavle og større parkering. Vi valgte å gå herfra.

Det er fin sti hele vegen oppover i litt skog og bjørkekratt. Myrene viste seg fra sin beste side med å være i fargeskifte, som også lyngen var. En fryd for øyet. Vi så ikke helt toppen heller hvor vi skulle, hadde bare vag aning om retningen, men det gikk oppover og brattere ble det. Det ble veldig mange stopp oppover for kondisen og pulsen går helt i spinn. Vi kom opp til Dansarsteinen, en liten pause der før vi gikk siste delen opp til toppen. Her var det 360 grader skue til mange kjente topper. Endelig så vi Gaustatoppen. Vindeggen var gjenkjennelig, så en god del også sørover som Lifjell/Mælefjell og Skorve og mange andre topper vi har vært på eller skal til.

På returen gikk Øyvind ned igjen til bilen mens jeg fortsatte bortetter ryggen. Her var det fint å gå. Litt opp og ned, et par tjern på turen som var fine å raste evt. telte ved, nesten så jeg håpet at ikke turen skulle slutte. Til slutt så gikk det bratt ned til vegen igjen. Øyvind møtte meg da jeg var på tur ned bakkene.

Jeg er ikke tvil om hvilken sti som var det fineste til toppen. Det var absolutt der jeg gikk ned. Jeg går gjerne en tur til hit og da i motsatt retning.

Fin bjørkeskog og fin sti i starten
Myrene begynner å få fin høstfarge, målet i sikte bak der et sted
Myrpytt på tur innover
Vi nærmer oss siste oppstigning til Dansarstein. Er det toppen vi ser der oppe, eller er det en luretopp
Dansarstein
Dansarstein med utsikt til Logvikvatnet og Totak
Dansarstein med utsikt mot turen mål. Toppen er bak der et sted
Andre tjern på turen bortetter ryggen, fin rasteplass
Det fortsetter opp og ned, opp og ned