Rundtur Svinhusknatten (21.08.2021)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Flettingsknatten (665m) 21.08.2021
Svinhusknatten (696m) 21.08.2021

Opp i otta, hive inn sykke'rn i stasjonsvogna, kaffe og frokost, tut og kjør....
Parkerte langs hovedveien og sykla inn til Løkemyr. Pælma sykke'rn i bushen og begynte bratt oppstigning til Løkemyråsen og siden Svinhusknatten. Kun mose og høy lyng i disse brattliene og lite å få fraspark fra, tåspissgange nesten hele veien. Valgte også til tider svært bratte lyng og moserenner mellom småskrentene for litt ekstra moro. Greip fast i alt som var av lyng oppetter her og noen blåbær ble både most og spist på veien. Egentlig en veldig artig rute opp til Svinhusknatten dette. Flott toppområde med panoramautsikt. Mange kjente topper å skue i det fjerne. Postkasse like ved toppunktet.
Ble en kort pause med klestørk og sjokkis før jeg ramla videre, egentlig uten mål og mening. Fulgte sørryggen ned til Smørkleppdalen hvor det visstnok skulle være en vei, men dette var i beste fall en kjerrevei. Skimtet en røslig og bratt topp der på andre sida av dalen og tok umiddelbart peiling på denne. Mer hard jobbing opp disse brattliene også, kun mose og høy lyng som tidligere. Peisa litt ekstra på oppover her og var rimelig sliten da jeg ankom toppen. En liten varde ved toppunktet.
Lunsj og lang strekk i lyngen var påkrevd. Lå i bar overkropp og nøyt sola og lyttet til vinden som raslet i tretoppene. Har savnet disse turene etter at huset brant ned.
Attpå var det ikke et menneske å se i disse traktene av Skrim, helt alene....bare naturens innvånere og naturen selv.
Bestemte meg for å følge kjerreveien tilbake til sykke'rn før jeg brakk av og villgikk den siste biten opp til Løkemyr. Var småsliten nå så var utrolig digg å slenge seg på offroader'n og seile ned bakkene før jeg gjorde en siste innsats og tråkka hardt på på de siste "flatene" før parkeringa.
En bra tur, mange flotte urskogslommer, en tiur som fikk meg til å kvekke til der den bakset opp på kort hold, morsom lyng og renneklyving og meget god trening.