Falketind - normalruta (17.08.2021)  6

Written by skoogimoogi (Håvard Skogmo)

Ascents Falketind (2,067m) 17.08.2021 07:00
Visits of other PBEs Klyving Falketind 17.08.2021 07:00
Klyving Falketind under toppen 17.08.2021 07:00
Morka-Koldedalen passasje 17.08.2021 07:00

Det var plutselig en godværsdag i fjellet, så jeg rydda kalenderen og kjørte oppover til Tyin mandag kveld. Kom til Tyin i mørke , men det var klarvær så slihuetten av Falketind så jeg godt på laaang avstand. Kjørte innover anleggsveien (Koldedalsveien) i stummende mørke. Spesiell opplevelse. Veien var helt ok, men farten måtte holdes på 10-20 km/t. Hadde ikke finstudert kartet og visste ikke helt hvor bommen var, så når den plutselig var der bla det litt knoting for å få snudd på den trange veien. Men fant en fin parkeringsplass ca 300 m fra bommen. Siden det ble så sent la jeg ned setene og sov i bilen.
Hadde vekkerklokka på kl 0600 og hadde så vidt gløtta på øya da det jaggu kom kjørende inn en bil og parkert rett ved siden av meg. Et ungt par som skulle opp til Uranostinden. Gjorde meg klar til avmarsj selv og dro avgårde litt før kl 0700. Flott å se turmålet bade i morgensola.

Grei innmarsj til jeg kom til den snøfonna. Under tvil valgte jeg å gå i overkant og holdt meg høyt (altfor høyt) opp i fjellsida. Knota litt for å finne tråkket ved start på Andrevatnet. Bedre å gå nedenfor den snøfonna , så det gjorde jeg på retur.

Falktinden og Falkungen, sett fra østenden av vannet på 1291 moh. Snøfonna ser man også.

Kom til bekken/elva ned fra Stølnosbreen. Noe klyving opp på venstre side. Gikk helt greit selv om jeg nok ikke traff optimalt på rutevalg. Tok en hvil på flata under breen og vurderte videre traseer. Ikke et åpenbart førstevalg. Fant et greit tråkk på skrå oppover mot Nord-Øst, men ganske krevende med mye løs grus. Opp på kanten gikk det mye greiere med kombinasjon av svaberg, brearmer, og grov ur. Ganske lett å å gå. Begynt å se toppen igjen og tempoet økte. Gikk mot starten på selve toppryggen mot vest. Knota litt der og og måtte back-tracke litt før jeg fant rett vei opp. Feilvalg å gå på siden av ryggen mot sør. Noe klyving.

Oppe på ryggen, Ca. 400 m vest for Falketind

Opp på ryggen var det bare morro å bevege seg bort til selve toppen. Litt klyving og luftig var det, men for en opplevelse! Klarvær og utsikt til horisonten. Så ikke en sjel etter meg i løypa, og heller ikke i Pionerrruta.

Fra toppen av Falketind- mot vest. Ser ned på Andrevatnet.

Brukte ca 4,5 t til toppen. Tung tur, begynte å kjenne det i beina. Gikk litt ekstra safe siden jeg åpenbart var helt alene. Valgte å gå et tråkk ned mot breen på nordsiden av Falketind. Deretter aking på breen for å ta noen raske meter. Fra toppen var det lett å se hvor det var sprekker og ikke. Stort sett samme rute tilbake, men noen bedre trasevalg.

Fra toppen av Falketind- mot nord. Ser  Stølnosbreen med Stølnostinden (2073 moh) i bakgrunnen
Fra toppen av Falketind- mot nord. Ser Stølnosbreen med Stølnostinden (2073 moh) i bakgrunnen