Barnevennlig tur i Alvdal Vestfjell (14.07.2004)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Ascents Store Sølnkletten (1,827m) 14.07.2004
Visits of other PBEs Korsberghytta (1,250m) 14.07.2004
Storgrytdalseter (850m) 14.07.2004

Kjørte inn fra Alvdal til parkering nord for Korsberghytta og gikk til denne på kvelden, trivelige to hytter her og akkurat passe kveldstur på ca 1 time med barn på 7 og 9 år.

Dagen etter gikk turen til Storgrytdalseter. En elvekryssning skulle tas med tung sekk, noe som ble en sirkuskryssning av de store og en smule vått da steinen som ble brukt var alt annet enn stabil. Dette til avkomets store forlystelse. "Pappa holdt på å falle i elva", men været var flott og litt senere ble det kontrollert bading i elva.

Så gikk turen mot Breisjøseter. På dette streket fikk vi sett en elg. Det var heller dårlig merket sti her så det ble bruk for kart for å finne det beste veivalget. Det er/var? vist en konflikt mellom grunneier og DnT om merking på dette strekket pga jakt e.l.

På Breisjøseter var det fint med kaniner for de små. Så var dagen kommet da vi skulle tilbake til Korsberghytta og hvor vi skulle passere under Store Sølnkletten. Det var selvfølgelig den eneste dagen med lavt skydekke og regnbyger, men en tur oppom toppen ble det nå uansett selv om sikten var heller skral. Tok igjen de andre som hadde fortsatt mot Korsberghytta. Det var godt å komme frem til hytta den dagen og få fyrt opp i ovnen og tørket klær. Siste dag ble kort tur tibake til bilen.