Langedalstinden og Svartdalspiggtraversen (18.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Langedalstinden (2,204m) 18.08.2021 08:44
Midtre Svartdalspiggen (2,065m) 18.08.2021 08:44
Nørdre Svartdalspiggen (2,137m) 18.08.2021 08:44
Store Svartdalspiggen (2,174m) 18.08.2021 08:44
Søre Svartdalspiggen (2,065m) 18.08.2021 08:44
Visits of other PBEs Helårsbro Storåe (988m) 18.08.2021 17:53
Det er litt dumt å ha begrenset tid til toppturer, og jeg hadde et mål om å få med meg alle Svartdalspiggene denne ferien. Til tross for et besøk til de to nordre toppene dagen før, fant jeg ut at jeg ville forsøke meg igjen denne dagen. Samme båt innover fra Gjendesheim, men denne gangen med en overnatting på Gjendebu som plan slik at jeg ikke skulle være avhengig av båttider tilbake på ettermiddagen.
For å få en litt annen tur enn dagen før bestemte jeg meg for å gå inn Langedalen helt inn til skaret vest for Søre Svartdalspiggen. Som tenkt så gjort. Jeg fant en grei sti som førte meg opp langs østsiden av elva som ble borte da jeg nærmet meg steinura. Det er utrolig goldt innerst i dalen, og en del løsmasse.Vel fremme i skaret kom det en liten snøbyge som gjorde steinene glatte. Jeg var litt spent på ryggen opp til Søre Svartdalspiggen og fant heldigvis en grei trase opp til toppen. Dermed visste jeg at jeg hadde en ok returvei hvis tåka skulle hindre meg i å finne ruta bortover ryggen mot Nørdre Svartdalspiggen. Uansett ville jeg en tur opp på Langedalstinden først, noe som ikke bød på store problemer. Tåka kom og gikk, men jeg syntes jeg så en tendens til at den gradvis ble litt lettere:) Fra Langedalstinden fikk jeg god utsikt over til Mesmogtinden som lokket i øst, men denne får vente til en annen gang når været er bedre og fjellet tørt! Turen tilbake til Søre Svartdalspiggen gikk uten problemer, og dermed var det å sette kursen nordover langs ryggen. På Midtre Svardalspiggen ble ryggen merkbart steilere, og jeg måtte omgå et par partier på vestsiden. Store Svartdalspiggen ser fryktinngytende ut fra denne siden og jeg var glad jeg ikke hadde forsøkt å klyve meg ned direkte fra toppen dagen før!
Det var greit å finne en fin trase i vestsiden for å komme rundt toppen, og snart var jeg på kjente trakter igjen; på ryggen nord for Store Svartdalspiggen. Jeg tok naturligvis en tur opp til toppen igjen, og fortsatte så turen tilbake over Nørdre og ned igjen til Gjendebu. Jeg rakk akkurat en dusj før middagen var servert:)
På vei opp mot Langedalen med Slettmarkhøe midt i siktet
Den første stigningen er unnagjort og nå er det bare å nyte turen gjennom hele Langedalen frem til skaret vest for Søre Svartdalspiggen
Den innerste delen av Langedalen er grå og gold
Tilbakeblikk nordover fra skaret innerst i Langedalen
Langedalstinden sett fra Søre Svartdalspiggen
På tur opp mot Langedalstinden
Langedalstinden i lett tåke
Mesmogtinden sett fra Langedalstinden
Svartdalspiggene sett fra Søre Svartdalspiggen
Fra Midtre mot Store Svartdalspiggen
Tilbakeblikk mot Midtre Svartdalspiggen
Store Svartdalspiggen tar seg godt ut fra sørsiden!
Fra Store Svartdalspiggen mot Nørdre.
Regnbue på vei ned fra Nørdre Svartdalspiggen.