Hustrig berg og dalbane til Bygland HP (18.08.2021)

Written by Stigun GSM

Start point Øyuvsbu p-plass (987m)
Endpoint Samme (992m)
Ascents Reinshornheii (1,161m) 18.08.2021 12:54
Visits of other PBEs Øyuvsbu P-plass (990m) 18.08.2021 09:24
Etter overnatting på Rysstad kjørte jeg jeg Suleskardvegen til P-plassen for Øyuvsbu. Misset denne i farten da jeg var opptatt med å få inn 9-nyhetene på bilradioen og måtte snu og kjøre tilbake. Mange biler, fikk såvidt plass. Kjølig vær med frisk vind fra nordvestlig kant. Fulgte sti mot Øyuvsbu, shortcut på denne ned til T-merket sti langs Øyuvsvatnet
Hvite skumtopper på Øyuvsvatnet

Fulgte T-merket sti helt til Vidalega; mye opp og ned og ikke av de mest lettgåtte stiene, med en god del stein. Enkle, tørrskodde elvekryssinger. Skar av fra stien rett forbi Vidalega og fulgte ryggen østover mot Reinshornsheii, men en god del opp og ned her.
Liten bu ved Vidalega

Det blåste kraftig i toppområdet, minst stiv kuling. Nedbør(som ikke var meldt) kom det også dann og vann, men heldigvis ikke de store mengdene. Det så ut til at det gikk atskillig tettere og kraftigere byger lenger vest.
Reinshornsheii, høyest iBygland
Brukbar sikt, og vær, mot nordøst
Verre i vest...

På returen gikk jeg en litt nordligere kurs ned i Videdalen, som var mer kurant enn ryggen jeg hadde fulgt opp. Svært mye beitende sau hele veien, eneste personen jeg traff var en sauebonde fra Jæren som fortalte han lå i ei bu i området (muligens den ved Vidalega?). Bra med blåbær og multer; forsynte meg rikelig med begge deler.
GPS viste 1406 høydemeter, som virker altfor høyt; trolig vinden som gir stadige trykkendringer og overestimerer samlet stigning betydelig. Justert ned til verdi fra Pb-appen(som fungerte stort sett hele veien på turen)
Samlet distanse 21,9 km; virket lenger enn som så...