Forsida på Svolværgeita (08.08.2021)

Written by dagste (Dag)

Ascents Svolværgeita (355m) 08.08.2021

Svolværgeita | Forsida

Etter en nydelig tur på Stetind på lørdag satte vi kursen mot Svolvær. Vel fremme gikk turen først til sentrum for en velfortjent burger. Camp satt vi opp rett ved parkeringsplassen ved "Djeveltrappa".

Vi hadde ikke lest oss opp noe særlig på ruta, men hadde et bilde fra Rockfax-føreren. Litt rastløs på kvelden gikk jeg opp trappa, nesten til dit stien ned mot Framsida skjærer høyre. Det var lett å se hele ruta, og den så veldig oversiktelig ut. Basert på denne observasjonen ble det ikke lest ytterligere om ruta. Vi visste eksempelvis ikke graden på de ulike taulengdene. Men vi visste at det vanskeligste opptaket var rett før toppen og gradert til 5+, så da skulle det gå bra.

Morgen etter var vi på vei oppover sherpatrappa rundt klokken 8 i lett overskyet vær. Cirka en time senere var vi klare ved innsteget. Vi var alle enige om at det var lurt å legge igjen anmarssko/fjellsko her slik at vi slapp å ha dem i sekken hele veien opp (ingen av oss som hadde skrudd på hodet). Kvart over 9 startet jeg opp første taulengde mens Andreas sikret.

Første taulengde var en myk, men morsom start. Det var lett å se hvor folk hadde gått og en naturlig standplass på et sva. Videre fulgte andre taulengde en enkel rampe oppover - dette må være den enkleste taulengden på ruta. Fra andre standplass kunne man se hvordan rute videre fulgte et vertikalt riss opp mot det som vi nå vet at heter sofaen. Det var en utrolig fin taulengde der man virkelig følte at man klatret.

Vi tok en god pause på den store hylla før fjerde taulengde. De få skyene som var hadde nå forsvunnet og solen varmet godt. Dette må være en av de bedre dagene værmessig i Svolvær i løpet av et år.

Fjerne taulengde fulgte en bred sprekk sidelengs oppover. Veldig morsom klatring med et spesielt morsomt flytt helt øverst. Eirik fikk virkelig jobbe opp det siste stykket, og begynte nå å kjenne at vi hadde klatret en stund. Siste taulengde startet med 5+-flyttet. Hvis man er høy er ikke dette noe vanskeligere enn 5er-taulengdene lenger ned.

Det var mye folk som klatret på baksiden, så noe hopp mellom hornene var ikke aktuelt. Vi hadde tross alt et fly å rekke. Litt kø på rappellen, så vi fikk nyte det fantastiske været og utsikten en liten halvtime før det var vår tur.

Barbeint tilbake til innsteget er ikke å anbefale.

Flyet rakk vi med 15 minutters margin.