Hægefjell m/ nabotopp.. Nissedal (15.08.2021)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Brennstøylnuten (950m) 15.08.2021
Hægefjell (1,021m) 15.08.2021
Visits of other PBEs Landtakdammen P-plass (585m) 15.08.2021

Hægefjell m/ Brennstøylsnuten

Dag 2 av en liten overnattingstur med Philip for å gå noen topper rundt Nisser. Tok Fjoneferja over fra østsiden, og kjørte inn til parkeringen. Bomavgiften inn til Hægefjell var fra februar i år, 2021, oppjustert til 100,- Parkeringen var full i det vi kom fram. Flere utenlandske klatrere og andre, hadde leiret seg i området. Fantastisk flott fjellvegg. Vi fulgte inn grusveien og gikk opp stien fra vestsiden. Delvis bratt. Oppe på fjellryggen tok det til å dryppe litt og blåse, men ble ikke noe regn ut av det. Oppe på selve toppen lysnet det litt, og vinden stilnet noe av. Vi fulgte stien ned igjen som kommer opp fra Vrådalsiden, denne går over mot Brennestøylnuten via Hægefjellskardet. Ned fra Hægefjell og over mot Brennestøylsnuten fikk vi innslag av sol, og turen ble riktig så trivelig. Etter den siste toppen, returnerte vi ned fra Hægefjellskardet på en god sti som ender inne på stien vi fulgte opp mot Hægefjell.

Begynte å dryppe litt på vei opp ryggen av Hægefjell, men ble heldigvis ikke noe regn ut av det.