Djeveltanna - Skittentinden traverse (15.08.2021)  5

Written by Skippy (Innika De Rosa)

Start point Kattfjordeidet (163m)
Endpoint Kattfjordeidet (150m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Djeveltanna (963m) 15.08.2021
Skitntinden (skitoppen) (1,025m) 15.08.2021
Skittentinden (1,042m) 15.08.2021

Våknet til en del mer tåker enn det fleste værinstitutter hadde sett for seg. Vi bestemt oss for å prøve denne traversen i likevel, og fikk oss en fin tur med masse artig klyving på stein av fantastisk kvalitet :)

Vi parkerte ved den vanlig Skittentind parkeringen og fulgte en tydelig sti over myren. Vi tok til høyre i det stien gikk to forskjellige veier og satt kurs mot Djeveltanna. Vi trasket over litt myr og vi begynte å ta høyde opp den bratte renna på østsiden av fjellet. Her var det en del stein og gress, men alt satt fast og det gikk helt greit å gå opp hit. Terrenget ble en del slakere i det vi ankom skaret og herifra fulgte vi ryggen av fjellet mot vest. Mye bra og artig klyving herifra og opp mot toppen. Etter å ha gått opp et snøparti som var bittelitt for bratt og for hardt for meg i joggesko, hadde vi kun et klyveparti igjen for å nå toppen. Her prøvde jeg først å gå opp på høyre siden av rennen, før vi innså at det var mye lettere til venstre, og her gikk lett å komme opp til toppen.

Vi spiste litt lunsj før vi satt kurs mot Skittentinden og gikk videre langs ryggen. Det var behagelig terreng ei stund før vi kom til en løs renna, som heldigvis ikke var så lang. Etter rennen, kom vi til en del sva og mos partier. Vi brukte litt tid til å finne den enkleste måte å komme ned og konkluderte at de med lange bein kan komme seg ned uproblematisk, men vi måtte sette opp en liten rappell for at jeg skulle klare det med fin margin. Etter jeg rappellerte gikk vi videre langs ryggen ei stund før vi kom til en brattere bakke med mange hyller fylt med mos og lyng. Igjen, var det enkelt for noen som var høyere (dette er unnskyldningen min for at jeg fortsatt er litt kylling) men vi satt opp enda en rappell etter at jeg satt meg litt fast. Herifra ble det fint terreng mot Skittentind skitopp, før vi gikk mot hovedtoppen.

Vel oppe på topp #16 av min liste så vi endelig solen, og her var vi ei stund mens vi pakket bort klatreutstyret. Vi gikk tilbake til skitoppen før vi prøvde å følge ryggen ned mot Tverfjellet. Dette var lettere sagt enn gjort i tåker, og vi innså etter hvert at vi hadde havnet midt i det topp skiflank på Skittentinden. Vi var ikke noe gira for å finne veien tilbake på ryggen i tåker, og bestemt oss for å gå ned vinter ruten. Det var mange store stein ned til innsjøen, men de satt fast og det var uproblematisk å komme seg ned hit. Juan kommenterte et par ganger at dette tar kun 5 minutter på vinteren, og vi var enige at selv om jeg bruker mye lengre enn 5 minutter, skittentind fungere best som skifjell. Vi fant en fin sti når vi ankom innsjøen, som vi fulgte gjennom skogen, over myren og tilbake til bilen. Alt av det klatreutstyret vi tok med oss fikk seg en fin luftetur i sekken og vi trengte kun litt utstyr til rappellering. Takk for turen Sosnovsky (Juan Losada) :)

Den første renna
Oppe på skaret
Den første delen av ryggen sett fra skaret
Her hadde noen lagt tau for å hjelpe med klyvingen, men det var ikke nødvendig
Juan kommer opp
Ryggen videre
Ganske lettgått
Her gikk vi mot det snøpartiet
Juan på vei opp snøen
Juan klyver opp venstre siden av rennen, rett før toppen av djeveltanna
Tilbakeblikk opp den løs renna vi kom ned
Den første rappell
Topp #16 :)
Juan jukser på vei ned
På ryggen mot Tverfjellet
En som ønsker seg ski på beina

woohoo

Written by uglefisk 16.08.2021 15:43

grattis med en fin runde. Uflaks med tåka bare...

Sv: woohoo

Written by Skippy 16.08.2021 18:44

Takker! Ja, men bra unnskyldning å ta turen på nytt!