Over tåkehavet - Børvasstindan (15.08.2021)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Åseli p.plass (75m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Urskartinden (1,146m) 15.08.2021
Store Åselitinden (1,176m) 15.08.2021

Norges største pf-topper
15.8.2021

Et værvindu sendte oss raskt nordover til Bodø og Børvasstindan. Ved Kystriksveien startet skiltet sti til Lurfjellhytta. Tørre svaberg og utlagte plank gjorde det greit til Øvre Åselivatnet. Langs vannkanten var det både bløtt og sølete. I sørenden hadde flere tilbrakt natta i telt. Stien fortsatte bratt opp fjellsiden med noen utlagte kjettinger. En flat og fin etappe ventet innover Øvre Åselidalen. Underveis kom tåka sigende og gjorde det vanskelig å finne best mulig oppgang. Johan var stødig med gps og kart, men ikke lett å forutse glatte svaberg og harde snøfelt. Tåka forsvant i skaret under Spisstinden. På Urskardtinden (1146) fikk vi full sommer og nydelig utsikt. Paal Andre foreslo en matpause nede i Åselidalen. Her så vi en grei oppgang mot dagens topp nr 2. Høydemetrene kom raskt og beina litt tyngre. Inne i selve renna gikk det forholdsvis greit i en blanding av løs grus og stein. Videre føltes det helt trygt opp vestryggen, som ikke var spesielt luftig. Et bratt svaberg nederst og et lite nedslipp halvveis oppe gikk helt greit. På Store Åselitinden (1176) tok vi oss god tid med praktfull utsikt mot b.l.a Lurfjelltinden. En spennende dag i litt for mye tåke.

Dronefilm - https://www.youtube.com/watch?v=_OYXPWernH0

Takk for oss

flott område.

Written by ligroenb 18.08.2021 10:18

Vi har faktisk noen andeler som grunneiere ved Urskar, tro det eller ei! De er fordelt over flere på min mors side. Har bare vært der en gang, på slektstreff. Da var det desverre ganske dårlig vær, og ikke aktuelt med de høgste toppene. Her skulle jeg jo ha vært med !! ;-)

Sv: flott område.

Written by otto 18.08.2021 12:15

Såpass Lise. Så du har nordlendinger i familien på din mors side. Ja da får du ta med Vinjar dit for ting går jo i arv. Dessuten anbefales Åselitinden.

EN FRYD!!

Written by Fjellsamleren 17.08.2021 09:48

Takk for disse fantastiske bildene fra et majestetisk fjellområde. Spisstinden sett fra Urskartinden er et mektig skue. Tåken gjør det jo bare enda råere. Jeg kan ikke helt avgjøre om det er dette eller synet av Store Åselitinden sett fra Djeveltanna som er det råeste i Børvasstindan. Pinakkelen som Paal Andre var oppom er også artig. Måtte selv opp på den under min første tur til Store Åselitinden.

Sv: EN FRYD!!

Written by otto 17.08.2021 19:18

Takk for hyggelig kommentar Endre. Vet du er godt kjent i disse omgivelsene. Vi avsluttet nordllandsoppgoldet med Skeistinden i dag. Faktisk en av de råeste turene vi har tatt. Skal hilse fra Johan og Paal Andre

Sv: Sv: EN FRYD!!

Written by Fjellsamleren 18.08.2021 12:00

Sv: Sv: Sv: EN FRYD!!

Written by otto 18.08.2021 12:32
          • +

Sv: Sv: Sv: Sv: EN FRYD!!

Written by Fjellsamleren 18.08.2021 16:35

Missing title

Written by heisim 16.08.2021 23:45

Ser ut som en heftig tur! Flott dronefilm!

Turbo-Skippy

Written by otto 16.08.2021 19:03

Samme til deg med Djeveltanna.

Skippy

Written by otto 16.08.2021 08:18

Takk for det Innika. Ser du har fått deg noen fine turer selv.

Sv: Skippy

Written by Skippy 16.08.2021 18:48

Ja, skulle ønske været hadde vært mer stabilt slik at man kunne få til litt mer!

Gratulerer!

Written by Skippy 15.08.2021 22:41

Det er blitt noen heftige dager på dere i det siste! Nytt godværet videre :)