Dønnmannen - Dønna, 344/404 (15.08.2021)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Dønnmannen (856m) 15.08.2021
Visits of other PBEs Breivika parkering (15m) 15.08.2021

Skulle fly hjem på kvelden så sto opp tidlig og kjørte til Breivika parkering som skulle være Dønnas svar på Copa cabana. Været var ikke helt på vår side i dag, Dønnamannen lå med nesa i sky, men vi hadde ett håp om at skylaget skulle lette. Det er flere ruter til toppen, men vi valgte Breivia som har llengst kjørevei fra Herøy der vi overnattet. Da fikk vi en liten sightsseing på øya samt at vi håpte at tåka ville lette mens vi kjørte. Da vi nærmet oss Breivika sto det plutselig en svær havørn midt i veien. Den lettet til slutt, men var ett mektig syn. Fra parkeringa er det merket sti til Dønnamannen. Først lettgått terreng langs stranda i ca 1,5 km til noen husruiner før stigninga startet. God sti langs bekk i starten så greit å fylle på med drikkevann. Da vi kom opp den første stigninga på ca 400 moh, kom vi til ett kryss det var skiltet mot leppa, haka og nasen, en sort og en rød rute til nasen. Det kan være greit å vite at toppen av Dønnamannen er leppen, så vi fulgte sti mot nasen. Var litt forrvirrende rødmerking her, noen steder kunne det virke som det var flere parallelle rødmerkede stier, men vi holdt ihvertfall til høyre og mot leppa der det var skiltet det. Kom etterhvert opp i tåka og da var det ikke så mye utsikt å se lengre, men stien var grei å følge. Så flere ryper som virret rundt langs stien. Oppe på ryggen kom vi til ett stikryss der vi holdt til venstre mot leppa og haka, ikke mot nasen og Hagen. Stor varde på toppen, men ingen utsikt i dag dessverre. Var derfor ikke noe vits i å ta flere av ansiktsformene til Dønnamannen så vi gikk samme vei tilbake. Brukte ca 2,5 timer opp og totalt 4,5 timer på turen. Bjørn var med

Inforskilt på parkeringsplassen
Lettgått langs sjøen før stigninga starter i skaret midt i bildet
Nyter utsikten før vi går inn i tåka
Leppa er høyeste punkt på Dønnamannen