Åhomnuten (14.08.2021)

Written by siroho GSM

Ascents Åhomnuten (843m) 14.08.2021 13:22
Visits of other PBEs Heia p-plass (371m) 14.08.2021 11:15
Øyvind  har besteget toppen, et snev av Brokefjell til høyre
Øyvind har besteget toppen, et snev av Brokefjell til høyre

Åhomnuten i Kviteseid

Dagens tur startet ved skytebanen mellom Kviteseid og Vrådal, på det høyeste punktet. Stor parkering til turgåere, campingbiler og de som skal bruke skytebanen.

Vi fulgte vegen oppover som var stengt med kjetting. Ved enden av vegen gikk den over i sti oppover lia. Stikrysset var litt utydelig, men skiltet viste veg og stien var bra. Det er en del andre stier i denne åsen også, trimløyper, så en del stier å velge i.

Vi fulgte skiltingen oppover i bærlyngen, og det ble bare brattere og brattere. Vi avsluttet den verste oppstigningen i et skar og der var det en del trefall som vi måtte gå utenom, men det var allerede sti utenom, så helt greit. Skyene måtte også gi fra seg noen dråper, men vi søkte ly under noen grantre, og det gav seg fort.

Da vi kom opp og det flatet ut på svaene, så ble det flott utsikt til fjella rundt, spesielt til Roholtfjell og Hægefjell. Vrådal hadde fest i dag for vi hørte hornmusikk fra bygda.

Videre oppover var det fint og gå og en kjente litt på fjellfølelsen. Toppen gav utsikt også til fjella østover, og Brokefjell var en bauta på vår venstre side. Nisser skues nedover en stykke, samt Vråvatn og Kviteseid. Flott utsikt fra denne toppen som ligger fritt til.

Vi gikk samme veg ned igjen.

Stikryss, ikke lett å finne stien, ikke den mest brukte, men var helt grei å følge hele veien.
Bæråsen bærer sitt navn med rette. Blåbær, tyttebær og krekling i mengder.
Bratt oppover i skaret, og en del vindfall som måtte omgås
Vi har kommet opp i høyden og stien fortsetter på fine sva framover med utsikt til omkringliggende fjell og daler
Roholtsfjell
Vrådal, men hornemusikk i dag
Hægefjell, en tur en annen dag
En varde i retningen vi skal
Fint å gå mot toppen her i høyden
Toppen med kasse i sikte
Toppen med fjelltopper østover, turmål en annen dag
Kviteseid et sted nede i dalen
Skilt og toppkasse med bok