4-dagers Telttur i Jotunheimen (22.07.2021)  6

Written by Hcone (Håkon Røe)

Ascents Gjertvassoksle (1,924m) 22.07.2021 20:00
Mjølkedalstinden (2,138m) 22.07.2021 20:00

Min lengste telttur så langt! Hadde lyst til å få utforsket Jotunheimen skikkelig for første gang, så da ble det en rundtur i sentrale deler med et par toppturer. Starta ved Leirvassbu på kvelden og gikk til Nedre Høgvagltjønnen hvor jeg overnattet. Neste dag gikk turen til Olavsbu over Rauddalsbandet og ned mot Rauddalsvatnet hvor jeg pakket ut av alt unødvendigheter til toppstøtet til Mjølkedalstind. Jeg tok en litt uortodoks rute i starten opp ryggen til 1808-toppen, og derfra videre til toppen. Atlas (Hunden min) er veldig sprek og fjellvandt, slik at han kommer seg opp på de fleste topper. Men her var det et punkt som ble litt utfordrerne for han, og det er et lite "hakk" på tvers av ryggen som må klatres opp, den er kanskje to meter høy. Men han klarte til slutt å hoppe opp etter litt oppmuntring. Returen gikk ned normalruta før jeg lå over nedi dalen.

Neste dag bar det vestover innover Skogadalen, her kunne vi skimte Hurrungane innerst i dalen som et mål. Vi tok en rast ved Skogadalsbøen før vi gikk litt videre inn mot Storebrui hvor vi campet. Jeg har lenge hatt lyst til å bestige en av Hurrungane, og Gjertvasstind virket overkommelig ut fra Østsiden. Vi var dog litt usikre på hvordan klyvepartiet ved 1900moh ville gå og når vi endelig hadde kommet oss helt dit så fant vi fort ut at dette ble i drøyeste laget for en hund dessverre. Men sånn går det noen ganger! Kan i det minste legge inn Gjertvassoksle i peakbooken!

Nede ved teltet tok vi sjansen på å klare å komme oss helt til Leirvassbu igjen samme dag, det ble enklere sagt enn gjort siden jeg gikk tom for energi litt over halvveis. Heldigvis var det mange fine badekulper og teltplasser i Storutladalen. Etter en god natts søvn bar det mot bilen innover til Leirvassbu.