Padling og topper i Steigen (25.07.2021)

Written by NilsOS (Nils O. Solheim) GSM

Sandbakken båtrute (1m) 25.07.2021
Skarbua (575m) 25.07.2021
Slåttvik båtrute (1m) 25.07.2021

Etter et elendig vær nordafør så det endelig lysere ut. Med sol fra skyfri himmel på YR for mandagen dro vi til Nordfold og sjøsatte kajakkene i et magisk vær søndag ettermiddag, med skybanker dansende lavt rundt fjellene som en avslutning på regnet de siste døgn. Vi padlet (ca 12km) inn til Sandbakken for telting, traff en av stedet ferierende som hadde vokst opp her inne hvor hennes foreldre var de siste fastboende til ca år 2000. Her fikk vi lov å telte på nyslått plen ikke langt fra brygga. Veldig hyggelig! Mandagen opprant med grauttjukk tåke, sikkert bare et tynt lag med sol på toppene tenkte jeg det lysner nok, yr har jo sagt strålende sol, så jeg la i vei mot Helldalsisen med godt mot. Fant starten på stien oppover men den forsvant i et bekkerfar eller rettere sagt flere nye bekkefar etter ca 50 meter. 100 moh omfavnet tåken meg, så nå tenkte jeg det kunne ikke ta lang tid før jeg brøt igjennom med sol...Det var som å bane seg vei i et overrislingsanlegg oppover ettersom alt var dyvått og det "regnet" fra alle trær jeg måtte ta i. GPSen med tracking var på for å kunne finne veien tilbake og etter mye fomling for å finne farbar vei oppover og 300 hm senere stadig i tjuk tåke gav jeg opp forsøket ganske så dyvåt. Da jeg kom tilbake var de lokale lettet ettersom de ikke skjønte hva jeg skulle gjøre oppi fjellet i slikt vær...
Det ble nedpakking i kajakker og en noe bettuttet padletur ut fjorden og videre sørover. Ved Brattfjorden la tåka seg helt nedpå sjøen og vi gikk i land og traff en av de to fastboende der og fikk slå opp teltet på ett av de få flate stedene rett forran naustet hans. Vel etablert der kunne vi ikke engang se båten hans som lå på svai 20 meter utenfor steinbrygga. Hmm fortsatte det slik kunne det bli litt utfordrende å krysse fjorden dagen etter på GPS. Navigering er jo greit verre er det med andre båter som ikke har mulighet til å se oss før de omtrent har passert, og båtlyder hører man jo overalt i tett tåke. Heldigvis holdt YR nå hva de lovet og vi våknet til blå himmel. Padlet via Hjartøya for lunch, flotte strender på vestsiden her. Deretter teltovernatting på Vettøya nordøst med flott strandeide. Middagen ble halt opp like utenfor med tre flotte makrell omtrent rett i steikepanna. Onsdagen opprant med samme flotte vær og vi padlet via Helnes båthavn for etterfylling av vann, lunch på en av de flotte strendene utenfor her, og videre nordover til Nordskott med litt tung motvind på slutten. Her var det passe å avslutte padlinga ettersom det var meldt en del vind dagen etter. Fikk en hyggelig kar til å kjøre oss for å hente bilen i Nordfold. Blåste godt på teltplassen om kvelden. Torsdag opprant med skyfri himmel og tur på Kråktind var planlagt. Mens det blåste hvitt på Leinesfjorden fra nordøst var det en fantastisk dag på fjellet og helt blikk stille på toppen. Utrolig. Spennende tur opp med flere luftige partier. Morsomt å se nedenfra folk på vei opp som går omtrent i himmelen. Klypa gikk greit også nesten kø her på en slik dag. Må si jeg er imponert over folks evne til å ta seg frem på såvanskelige og luftige steder.