Vik: Rambertinden og Nummestolane (11.08.2021)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Grønsberg (445m)
Endpoint Grønsberg (445m)
Ascents Rambertinden (1,623m) 11.08.2021 12:43
Nummestolane (1,640m) 11.08.2021 14:36

En strålende tur i dag. Jeg var så heldig å få selskap av Ann Cecilie og Hilde, som jeg har truffet på flere Peakbooksamlinger. Det var veldig stas at de ble med på kort varsel fra dagen i forveien, og vi fikk en meget flott dag.

Vi kjørte samlet fra Vik i Hilde sin snertne lille bil, som forserte den dårlige veien opp til Grønsberg glimrende. Her hadde jeg aldri klart å kjøre med bobilen, det er visst!

I stedet for å følge stølsveien til Nummestølane, tok vi heller sikte på stien som går fra Grønsberg opp til Flateng. Ann Cecilie hadde gått her da hun for et par år sida gikk på ski til Rambertinden. Denne er veldig gjenvokst og til tider litt vanskelig å følge. Vi gikk litt feil et par ganger, men klarte å karre oss inn på rett kurs igjen heldigvis. Graset var i perioder opptil skulderhøyde, og her skulle det nok blitt gått av flere folk. Men, stien er etterhvert mot slutten lettere og ganske fin å gå når en nærmer seg Flateng. Herfra bør man gå opp til den øverste hytta, der finner man et tydelig sauetråkk som går etterhvert oppover langs med ei av elvene. Vi gikk oppover etter første hytta, og det var litt mer knotete, med mye einer, mye og sugende lyng. Retursporet vårt er mye bedre!

Vel oppe i ved fossen som kommer ned i Stuasetbotn var det greit å finne et tydelig tråkk som har enkelte vardinger her og der. Flott oppgang til 1453 vatnet. Nå hadde vi litt skiftende sikt, men fant en grei rute opp til Rambertinden, også kalt Rambervarden. Lang og god pause her, mens vi ventet på et lette i skoddeskyene som periodevis lå godt nedpå Nummestolane. Mens vi hadde ok sikt, siktet vi oss innpå en grei rute mot Nummestolane og det gikk superfint bort dit. Enkelte snøfelt, men i år er det sikkert ganske mye mindre enn det vanligvis er.

Vi hadde omtrent null sikt da vi ankom toppen av Nummestolane, også kalt Ystevarden. Etter litt omkledning og mat, klarnet det nok til at vi kunne nyte de storslagne omgivelsene. For et område!!!

Returen gikk flott, med fint rutevalg tilbake til skaret over Stuasetbotn.

En herlig dag i fantastiske omgivelser og meget kjekt turfølge :-)

Start fra Grønsberg
Noe gjenngrodd sti
Maur i koloni over brua, så og si alle gikk akkurat i midten - imponerende!!!
Flateng
Mot Stuasetbotn
Vi traff mange av Jon sine sauer :-)
Stuasetbotn
Retur
Retur ned til Stuasetbotn
Mot Flateng
Nydelig kulp, men i dag ikke aktuelt med et bad
Den øverste hytta på Flateng hvor en kan finne greit sauetråkk videre oppover
Tilbake til de gjenngrodde stier :-)
Grønsberg
Ikke stor parkeringslomme, men plass til en 2-3 biler
Så gikk ferden videre hjemover med siste overnatting denne ferien på Gaularfjellet

Sneen i høyden

Written by Snilen 23.08.2021 22:50

Jeg synes det fortsatt ligger meget sne igjen i høyden, sammenlignet med 1.juli da jeg var der. Men gresset opp gjennom skogen hadde i alle fall blitt lengre. Jon's svært menneskekjære sauer trives nok bedre litt oppe i høyden enn nede i den bratte skogen.

Sv: Sneen i høyden

Written by ligroenb 24.08.2021 07:38

Ijke mer enn et par snøfelt som ikke er altfor store. Ei fonn ved vatnet og et like før toppen. Så vi gikk stort sett på stein, men gikk greit å finne en grei vei gjennom ørkenlandskapet i et rennesysten ¬)

Gratulerer!

Written by LivogKristen 23.08.2021 06:43

Gratulerer med kommunetoppen der jeg kommer fra. Her oppe har leg hentet ned sauer i alle år. Nå er det nesten ingen som har dyr på beite der, ikke min bror heller. Ser ut som dere hadde en fin tur. Utrolig lite snø der i år ser jeg. Var sikkert ikke snøfonner utover mot Yste varden heller? Mye lettere å gå på snø enn den steinørkenen som er der når snøen er smeltet. Stien opp fra Grønsberg gror igjen fordi nesten ingen bruker den lengre. Det er veldig lite sauer og andre dyr på beite der oppe nå, da de fleste har sluttet med dyr. Da blir det lite gress spist også og stier gror igjen med gress og med skog. Trist. God tur videre.

Sv: Gratulerer!

Written by ligroenb 23.08.2021 22:14

Ja dette var virkelig en flott tur i et nydelig område!! Tenker det har vært mange fornøyde siauer som har beitet her. Ja virkelig synd at slike plasser og Norge gror igjen :( Håper at dette endrer seg, men ser dårlig ut....