Storevarden på Nerlandsøya i Herøy (10.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Storevarden (430m) 10.08.2021 17:00
Teigetua (267m) 10.08.2021 17:59

Etter å ha tatt farvel med Runar som kjørte meg ut til Skorpa var det klart for dagens siste tur. Jeg kjørte opp til Kvalsund p-plass som er merket av på kartet her, men denne plassen var tydeligvis ikke for turgåere og var skiltet med privat parkering! Til tross for null biler på p-plassen måtte jeg kjøre ned igjen mot kaia og fant heldigvis en plass langs veien rett ovenfor butikken. Jeg fulgte veien opp svingene og tok til venstre på god sti rett ovenfor vann 187. Stien fører rett opp til Storevarden som bare er en meter lavere enn Keipen på Skorpa. På tilbaketuren gikk jeg bortom Teigetua også før jeg fulgte veien ned igjen til bilen.

Utsikt mot sør fra veien opp mot Storevarden
Storevarden ses godt når man kommer inn på stien ved den øverste svingen på veien
Storevarden på Nerlandsøya
Storevarden sett fra en kolle lenger vest