Sokse FT (09.08.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Krossbu (1,271m)
Endpoint Krossbu (1,271m)
Visits of other PBEs Krossbu parkeringslomme (1,250m) 09.08.2021

En flott dag blant Smørstabbtinder

Føringstur for Jotunheimen Arrangement AS
Gjester var Niels, Espen, og Glenn. Niels og Espen var med på Skeie i fjor og ville ha en flott tur i år også. Mye planlegging og vurdering av rute for i år. Men valget falt på den flotte og stolte tiden Sokse, karakteristisk med sine 2 klør, med litt muligheter for forlengelse blant resten av tindene på rekka.

Flyttet turen en dag i og med at tirsdagen både var sur og regnfull... Det skulle vise seg å være et godt valg, da tirsdagen ble av de verre dagene denne sommeren.
Leirbreen har nå blåis helt opp til Bjørneskaret, ved unntak av de siste 100 meterne hvor det også er noen store sprekker. Forferdelig å se ... Samme kan sies om Storebjørn dessverre...

Opp mot Bjørneungen kom stupet mot øst litt overraskende da denne stuper rett ned i Bjørnebreen på andre siden. Samme vei ned igjen og videre mot Sokse - dagens hovedattraksjon. Fin klyving opp vestsiden, grad 2 hele veien med flere store pausehyller. Noe taubruk på Niels og Espen, men dette klarte de utmerket! Nedfiring fra Nordkloen og videre opp på hovedtoppen og nøt utsikten, en herlig topp dette her!
Ned samme vei, alle i tau og nedfiring hele veien. Det er helt rått hvordan man ofte på vei opp er defensiv og krokete i kroppsspråket, mens på nedfarten er mer trygg og "kassa frem". Skikkelig kult, imponerende og bra jobba!

Videre bort på Sauen rigga vi til en lunsj med kaffe og god stemning. For morsomheten; Rappell og nedfiring på alle 3 her mot Kniven. Det er et solid feste helt på kanten mot Kniven. Rappellen er derimot 40m lang så etter endt nedfiring så kløv jeg etter. Klyv rett ned på gode hyller og svakt videre ut mot Storbreen, det gir seg veldig godt selv. Breen har derimot trekt seg tilbake og det er dermed et par buldrepartier for å runde seg ned i kanten uten å hoppe ut på snø/isen.

Rusletur opp på Kniven, her ble det en lang pause i ettermiddagssola. Det var helt fantastisk hvordan det varmet nå! Store Smørstabbtinden ble vi enige om å droppe, da denne ble nok litt i overkant... Vi satt uansett en god stund og sleiket sola, og lot resten av verden bare fare forbi... Nedfarten tok vi mellom Sauen og Kniven. Hold inntil Sauen her, da det gir seg et naturlig gressbelte nedover. Over til høyre er det svært løst og svaete!

Ned breen i kveldssol til øl på Krossbu, fridag dagen etter så jeg tillot meg en øl i dag.

Takk for en flott tur Niels, Espen, og Glenn, og takk for øl. Gleder meg til neste år og til nye sprell!

YOLO
Storebjørn
Bjørneeggen
På vei opp Sokse, Niels i siget!
Ned fra Sokse
Rappell fra Sauen, klatrer ned på venstre side i bildet
Snart på Kniven
Store Smjjjjøøørstabb
Bildetittel "Tar seg en røyk ve"