Ulvik: Skorafjellet (09.08.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Bom Solsævegen (350m)
Endpoint Bom Solsævegen (350m)
Ascents Skorafjellet (1,583m) 09.08.2021 12:18

I og med at det var meldt regn fra ca kl 14 i idag, valgte jeg Skorafjellet som ikke var altfor lang. Hadde tenkt tanken på den markante nabotoppen Vassfjøro, men den er betydelig lenger og tok ikke sjansen med de noen usikre meldingene. Jeg kjente også at kroppen var litt sliten i dag etter to nokså lange turer de siste dagene.

Jeg kjørte innover Solsævegen på ok grusvei, og parkerte ved bommen. Det var ca 800 meter inn til Solsævatnet, og det var en fin liten sykkeltur.

Fin sti innover og videre oppover i retning Nedre Skor. Traff ikke helt stien herfra, men kom inn på den etter et par hundre meter ved kryssing av elva, som var heller ganske liten etter mye tørke. Da jeg kom opp til Øvre Skor, fant jeg et fint og tydelig sauetråkk som jeg kunne følge helt opp til skaret. Veien videre mot toppen var egentlig ganske grei. Hadde lest at siste 200 hm mot toppen var rene labyrinten og kupert. Dette syntes jeg imidlertid ikke. Jeg fulgte så og si samme slags rennesystem helt til topps. Her ligger nok vanligvis sikkert snøfonner hele sommeren, men med den snøfattige vinteren vi har hatt, og den varme sommeren, var det kun et par små snøflekker like før toppen. Godt fornøyd med rutevalget! Toppen har en fremragende utsikt bort mot nabotoppen Vassfjøro og også mot Onen, demninga ved Langvatnet, Hardangerjøkulen, Hårteigen og mye mer :-)

Koste meg en god stund på toppen. Jeg hadde glemt knekkebrødene, så måtte nøye meg med pålegg. Heldigvis hadde jeg både frukt, moreller og andre godsaker i sekken, så jeg led ingen nød. Etterpå ruslet jeg bort på de andre punktene som er ganske jamnhøge med den som er registrert som selve toppen. Etter en tur ned til en lavere utsiktsvarde, startet jeg på returen. Jeg kunne se diverse regnbyger både rundt Voss og byger som nærmet seg Vassfjøro, og jeg fant ut det var greit tidspunkt å komme seg tilbake. Jeg kjente noen få drypp nøyaktig kl 14:00, men det gav seg. Etter å ha fått sykkelen inn i bilen, tenkte jeg at jeg skulle nyte en kaffekopp utenfor før jeg reiste. Jeg hadde ikke før tenkt tanken, før det høljet ned. For en god timing med turen! Det var kommet til flere biler ved patkeringen, og nabobilen hadde vinduet helt oppe på førersida….jaja. Var heldig at den hadde skinnseter :-)

En superfin tur!

Starten av stien ved Solsævatnet
Rubbelie
Tilvokst, men god sti til nedre Skor
Oppover fra Nedre Skor
Mot Hyrnaskar
Fint sauetråkk å følge fra innhegningene ved Øvre Skor
Ser mot toppen
Fint rennesystem å følge
Like før toppen var det noen få, små snøfelt
Fra toppen av Skorafjellet
Fra borterste varden
Utsiktspunkt
Hårteigen stikker opp i det fjerne
Solsævatnet og en skogstopp Ove mente jeg kunne plukke med, ikke aktuelt!
Bygene nærmer seg
Og der kom det, akkurat som bestilt