Mossjøfjellet fra Reinsåsen (08.08.2021)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Reinsåshytta (901m)
Endpoint Reinsåshytta (903m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Høglikollen (983m) 08.08.2021 12:51
Søre Mossfjellet (1,063m) 08.08.2021 14:04
Mossfjellet (1,072m) 08.08.2021 14:12
Visits of other PBEs Reinsåshytta (880m) 08.08.2021 12:23
Tur med Johannes. Johannes manglet Mossfjellet, eller Mossjøfjellet, som nok er riktig navn, på Gausdal +50 lista, så vi reiste til Reinsåsen og parkerte ved Reinsåshytta. Betalte kr.60 i bompenger i dalbotn. Tok med bøtter for å plukke molte. Gikk litt feil i starten, da vi gikk veien til Bjørgesetra, og måtte gå litt i terrenget for å finne tilbake til råket. Kjente trakter da Vestfjelløpet går her. Oppe på Høglikollen så vi molte, men bestemte oss fir å vente til tilbaketuren før vi begynte å plukke. Godt. Men delvis veldig bløtt råk til Hornsjøsetra. På setra til Sygard Solbjørg var det folk, de eneste vi så på hele turen. Veldig godt råk fra Hornsjøsetra til Mossjøfjellet, med kort avstikker opp på Søre Mossfjellet. Flott utsikt på Mossjøfjellet hvor det ble stopp med saft og energibar. Fant noen få molter før det gikk nedover til Hornsjøsetra, mEn først på Høglikollen ble det molte så det kjennes på vekta av bøttene. Fant nok et par kilo både Johannes og jeg. En riktig fin tur, i velkjent vinterterreng.