Voss/Granvin: Olsskavlen, Seldalsnuten og Olavstølnuten (08.08.2021)  5

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Espelandsvatnet camping (340m)
Endpoint Espelandsvatnet camping (340m)
Ascents Sauanuten (1,352m) 08.08.2021 12:52
Olsskavlen (1,576m) 08.08.2021 13:47
Seldalsnuten (1,548m) 08.08.2021 14:57
Olavstølnuten (1,129m) 08.08.2021 17:04

Jeg startet dagen med å prøve å finne en parkeringsplass til bobilen, noe som viste seg å være noe vanskelig. Ved starten av Olavsstølsvegen var det ikke mye plass. Jeg endte med å parkere ved campingen. Ringte eieren og tilbød meg å betale, men det trengte jeg ikke. Jeg fikk lov å stå gratis. Kjempeflott! Syklet derfra og opp mot Olavsstølen. Laus grus og jeg løste svetten raskt på det utfordrende underlaget. Sykkelen oppførte seg merkelig, det har den gjort nå i sommer. Vanskelig å balansere styret. Jeg ante det var noe rart, og oppdaget underveis at styregaffelen var snudd feil vei, ikke rart at den ikke fungerte som den skulle! Vel vel, jeg orket ikke snu tilbake og finne verktøy i bilen.

Etter å ha satt fra meg sykkelen etter 3,6 km og 340 hm, la jeg i vei oppover. God sti til skaret og jeg klarte delvis å følge tråkk og varding opp mot Olavsbu. Gikk ikke bort til hytta, men fulgte varding videre opp mot Stavaskarsnuten. Liten stopp her, før jeg fortsatte mot Olsskavlen. Det er tidvis vardet hele veien, og jeg følte at denne etappen egentlig gikk ganske greit og fant en god rute til topps. Flott utsikt fra toppen. Her tok jeg meg en lengre matpause og fikk en herlig stund i sola.

Fin rute ned i skaret fra Olsskavlen og flott og lettgått opp til Seldalsnuten. Jeg brukte litt tid ned fra denne, men det løste seg greit, men en del sikksakkgåing ble det. Deilig var det derfor å endelig komme inn på det tydelige sauetråkket tilbake mot Stavaskaret.

Fra Stavaskaret er det lett opp til Olavstølsnuten. Fant mye molter underveis, og tok meg god tid til å plukke. Fra toppen og nedover var det også flust med disse herlige bærene! Til slutt måtte jeg bare fortsette og la moltene være….hadde ikke plass til flere i matboksen :-( Fant egentlig en grei rute ned, uten for mye bregner og snart var jeg nede ved stien igjen. Der jeg hadde parkert sykkelen, var det massevis av flotte blåbær å hive innpå før returen tilbake til Espelandsvatnet.

En herlig runde i utrolig flotte omgivelser!

Sykkelparkering ved Olavsstølen
Nesten oppe i Stavaskaret
Fra Stavaskarsnuten mot Olsskavlen
Stavaskarsnuten
Greit å følge varding mot Olsskavlen
Bratte og fine snøfelt å bruke
Fra Seldalsnuten mot Olsskavlen
Mot Olavstølsnuten
Mmmm molter
Olavsstølsnuten
Pittelitt vegetasjon siste biten mot stien