Bratt og vidsynt på Tomskjevelen (08.08.2021)  5

Ascents Tomskjevelen (921m) 08.08.2021 12:23
Visits of other PBEs Tomskjevelen P-lomme (50m) 08.08.2021 10:28
Forsland p-lomme (40m) 08.08.2021 10:30
Kjørte fra Mo i Rana tidlig for å rekke ferge fra Nesna til Tomma kl 0810. Den gikk visst bare på hverdager, så jeg ble sittende på fergekaia i Sømna og skrive turrapporter til søndagsfergen gikk kl 0945. Meldt tilskyende vær fra sen formiddag, kunne se skyene i sør og sørøst på vei utover og nordover. Blåblå himmel i nord og vest. Vel over på Tomma få kilometers kjøring til parkering i Tomskjevelen P-lomme og en knapp hundremeters gange på vei til skilt som viste stistart. Sti først gjennom frodig eng/åpen skog med bringebær og solbær(!) (som fylte godt opp i magen på returen!)
Et veldig "flatt" bilde som slett ikke viser brattheten.

Fin og godt merket sti oppover, i begynnelsen av stigningen lagt fine trappetrinn av stein. Noen høydemeter ned ved Forslandsvatnet før det startet for alvor oppover østryggen av Tomskjevelen. Gradvis brattere jo høyere man kom, men stien var lagt i fine slyng, og det var relativt lite ur.
Høyest i Nesna

Råsete østlig vind av kuling styrke på toppen, så selv om rundt 20C i lavlandet måtte skalljakke på. Utsikten var simpelthen til å få hakeslepp av, særlig mellom nordøst og sørvest, mens et skysystem med nedbør gjorde horisonten mer uklar i sør-øst. Brukte 1t 55min opp.
Utsikt nordvestlig retning med Lovund og Træna.
Mot nord, Lurøy mm
Utsikt sørover med Dønnmannen høyre og Syv Søstre venstre. I det fjerne skimtes Vega.
Nordøstutsikt med snøhvite Svartisen i det fjerne
Østlig retning. Okstindan kan skimtes i en disig østhorisont.
Et halvzoom mot Lovund og Træna tåles..
Også Dønnmannen tåler nærmere granskning..

Niste i le av stor stein et stykke under toppen på returen. Traff en tysk familie på vei oppover, de ble veldig fascinert av tre havørner som svevde over østryggen. Veldig greit ned, avsluttet turen med nevnte solbær-"frenzy" . Terningkast 5 på grunn av lavtrykket som trakk inn fra sør, i maksvær en soleklar sekser! Tar gjerne en ny tur ut hit! Da fergen la til land ved kaia på Nesna startet regnet og det rusket skikkelig i trærne; mao ekte grisevær og følte meg nesten hensatt til Vestlandet.