Slættfjellet (Åfjord 14/80) (07.08.2021)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Bjørnaheimen (237m)
Ascents Slættfjellet (493m) 07.08.2021

Samling av topper i Åfjord. Felles veibeskrivelse for alle turene.
Kjørte fra Fv 17 ved Beitstadfjordbrua og kjørte til Malm sentrum. Fra Malm fortsatte jeg etter Fjellgårdsvegen (6924) til kryss og skilt Sela/Åfjord. 10 km fra Malm. Fortsatte videre etter Selavegen (6330) Dette er en grusvei. Det er 20 km til Sela. Etter Sela begynner Åfjord Kommune og veien skifter navn til Fjellveien. Fra kommunegrensa er veien asfaltert. 11 km fra Sela var det ei parkeringslomme på høyre side for starten på turen til Kongeheia. Kjørte videre 10 km til parkering for turen til Slættfjellet. Dette er et kryss som heter Bjørnaheimen og her går det en gårdsvei opp til gården Slættet. Veien videre mot de siste to toppene i dag (Olderliklumpen og Simabakklumpen) går mot Sørdalen og her skifter veien navn til Sørdalsveien. 8 km til kryss mot Gamle Sørdalsveien. Dette er en vinterstengt vei, og jeg kjørte 1 km opp denne veien til parkering like før Okstjønnin.

Tur nr. 2 (Slættfjellet)
Parkerte ved Bjørnaheimen ved starten på gårdsveien til Slættet. Morsk har besteget denne toppen i 2018. Jeg fulgte veien opp et stykke i Bjørklidalen og fortsatte opp Bjørklia, og siktet meg inn på fjellsida opp til Slættfjellet. Det var ingen markering på høyeste punkt, men Morsk nevner en topp lenger vest, og jeg måtte utforske dette og gikk mot en tydelig varde i vest. Passerte to små vann, og ved varden er det god utsikt, men denne varden står 60 meter fra markert kryss på toppen. Men høydedata oppgir at denne toppen er 48 cm lavere enn PB-toppen. PB bommer alltid med noen få meter pga nyere og bedre kart nå, enn ved oppstart av PB-nettsiden. Fulgte en litt annen rute tilbake, og dette fjellet bærer navnet sitt med rette.
Statistikk Trøndelag: 756/1560

Flott blomst (Blåknapp?) på slåtteenga for gården Slættet
I slåtteenga i Bjørklia ved gården Slættet (ukjent plante)
Den svarte flekken på Slættfjellet`s høyeste punkt. Ingen markering. Varden på vesttoppen synlig bak
Fin tjønn like før vesttoppen.
Varde 60 meter fra toppen av vesttoppen av Slættfjellet
Den lille steinen under denne store steinen på Slættfjellet har en tung bør å bære.