Skrott og Geitafjellet (07.08.2021)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Fitjadalen (264m)
Ascents Geitafjellet (1,255m) 07.08.2021
Glynt (1,253m) 07.08.2021
Skrott (1,320m) 07.08.2021
Visits of other PBEs Breidablik (1,163m) 07.08.2021
Fitjadalen p-plass (273m) 07.08.2021
Start date 07.08.2021 08:34
End date 07.08.2021 16:19

Kort stykke på vei fra parkeringsplassen før man møter godt skiltet stistart. Så er det oppover gjennom granskog først, deretter løvskog og så er man over tregrensen. Og oppover går det. Har man et lønnlig håp om at det vil flate ut så man kan få tatt seg litt inn igjen, så gjør det det når man kommer til topps. Regner ikke med det korte partiet forbi Håsete som at det flater ut da det bare er et parti hvor det ikke går så veldig mye oppover.

Som de fleste som starter i Fitjadalen, tok jeg av fra T-stien til Breidablikk ved en hytte på ca 1100 moh og fulgte stien opp til Skrott. Fantastisk utsikt både på vei opp og når man er kommet opp.
Videre til Glynt. Snefeltet på N-siden av Skrott var betydelig mindre nå enn på de andre bildene som ligger på Peakbook. Nedstigningen bød dermed på noen små utfordringer i motsetning til når man kan skli mesteparten på sneen.
En kjapp visitt innom Breidablikk og videre mot Geitafjellet. Noen sti var ikke merket, men jeg mente det var naturlig å følge et smalt skar oppover. Og da jeg kom nærmere, så jeg og noen små varder opp gjennom skaret. Var innom begge toppene for også få med utsikten ned i Fugladalen og Solheimdalen.

Strake veien tilbake til Breidablikk og T-løypen mot Fitjadalen. La inn en pause med nylaget kaffe og lefser ved et av de små vannene før Vindskjersleitet.
Og så var det ned igjen den stigningen man har ved turstart. Vi kan godt ha en diskusjon om hva som er verst, mye oppover til å begynne med i en tur, eller mye nedover på slutten av en tur når benmuskulaturen er godt mørnet.

Jeg ser at jeg avviker fra det som er normalen hos turgåere jeg møter på godt trafikkerte løyper som den jeg fulgte i dag (en del hederlige unntak er det dog!). Jeg har en god sekk på ryggen. Det gir ekstra tyngde å dra på, men da har jeg med førstehjelpssaker, ekstra klær, en fjellduk, kompass og annet navigasjonsutstyr. For komforten sin del har jeg en kombinert stol/sitteunderlag og en liten gassbrenner slik at jeg kan koke nytrukket kaffe. Mat og vann kommer i tillegg. Det blir fort 12-14 kg ekstra på ryggen. Høye jaktstøvler med god støtte.
I dag var det meldt liten til stiv kuling med storm i kastene. Og det blåste godt. Jeg tok på meg anorakk etter hvert, og det var like før hansker måtte på på toppen av Skrott.
Så møter jeg langs stien folk i shorts og t-skjorte. Ikke noe eller minimal oppakning. I joggesko. En med bar overkropp.
På vei ned begynte det å regne. Har ikke sett noen overskrifter i nyhetene i dag, så det gikk vel bra med de lettkledde denne gangen også.

Hyggelig å se

Written by Stigun 08.08.2021 20:01

at du har vært i disse traktene. Enig i at utsikten fra Skrott er storslagen, og fra mitt ståsted inntil juli 2921, undervurdert. Et flott område!

Sv: Hyggelig å se

Written by helgeF 08.08.2021 21:29

Ja dette var bokstavelig talt en tur i dine fotspor. Og innenfor akseptabel kjøretid for en dagstur. Skal ikke utelukke at flere turer blir lagt til dette området.