Sørvest for Nupsfonn (03.08.2021)

Written by pahe (Pål Hegre)

Ascents Sørvest for Nupsfonn (1,691m) 03.08.2021

Vi fulgte stien inn i Nupsdalen fra parkering ved Ulevåvatnet, Passerte Nupstjørna, og begynte å se etter sti eller varder/merking opp i bratta mot Store Nup. I ut.no står det beskrevet løype opp her, egentlig for tur på Store Nup. Jeg fant ingen tegn på sti eller merking, og valgte derfor å gå i retning der det så lettest ut, og ganske snart snublet jeg over små varder som var greie å følge oppover. Det var ikke veldig tydelig sti, så det er greit å følge vardene. Nede er det mye gress/lyng, men lengre oppe er det mer grus, og stien blir tydeligere. Det er skikkelig bratt oppover, jeg har også gått opp renna på fremsiden av Store Nup da jeg var der for noen år siden, og dette er nok like bratt. Største forskjellen er at det er mer ur øverst, på fremsiden av renna. Over kanten blir det mer steinete og ur, og her tok jeg sikte på et pass i retning toppen på 1691m. Dette passet kan man se helt nede fra parkeringen, med litt lyser stein/fjell. Det er en del grov ur mot toppen av passet, og litt kronglete å ta seg frem. Vel oppe i passet blir det derimot enkelt å gå helt til toppen. Man passerer et lite vann, og kommer snart inn på et stort snøfelt. Her er det bare å trekke opp mot venstre, og snart er man mellom to høyder, og da er toppen på høyden til høyre. I boken som ligger i metallboksen på toppen står det Store Elg Nup, og det er kanskje et bedre navn enn Sørvest for Nupsfonn, det er tross alt det høyeste fjellet på Haukeli. Ned igjen valgte jeg å gå ned via Nupsredet. Her valgte jeg å gå et stykke fra kanten til Nupsdalen, men her er det noe bratt og kronglete, så jeg tror det er lettere å gå nærmere kanten. Jeg valgte også å gå på venstre side av topp 1519m, og det går helt fint. Videre noen bratte svaberg ned mot Nupsredet, men det er greit å komme seg ned. Nede på stien er det lettgått ned Nupsdalen.