Blåtinden og Kongsvollen i Ulstein/Hareid (07.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Blåtind (697m) 07.08.2021 12:02
Kongsvollen sørvest (625m) 07.08.2021 13:20
Kongsvollen (683m) 07.08.2021 13:33
Visits of other PBEs Ringstaddalen parkeringslomme (80m) 07.08.2021 10:43
Etter en flott tur til Jønshornet dagen før var det på tide med noen kommunetopper igjen:) Jeg kjørte til Haddal og parkerte på p-plassen i Ringstaddalen. Herfra fulgte jeg merket sti opp via Hundelaupsvatnet og opp til toppen på Blåtinden. Det var fint vær også denne dagen, men litt sur vind på toppen. Etter å ha studert utsikten og tatt de obligatoriske bildene gikk jeg ned igjen samme vei som jeg kom og tok til høyre mot Kongsvollen i stikrysset halvveis ned til vannet. Stien førte meg i en direkte linje opp mot Kongsvollen, bortsett fra at jeg tok en liten avstikker til sørvesttoppen først. Utsikten fra Kongsvollen var enda finere enn fra nabotoppen, mye pga den flotte ryggen mot Kvamstua. Herfra skulle det gå en sti rett ned til Hundelaupsvatnet, men denne fant jeg ikke. Det gjorde uansett ingenting, da terrenget her er meget lettgått. Ved utløpet kom jeg inn på stien som jeg gikk oppover, og fulgte denne tilbake til bilen.
Utsikt tilbake mot Haddal og p-plassen som var utgangspunktet for turen
Fra stigningen opp mot Blåtinden retning Hundelaupsvatnet og Kongsvollen
Snart på toppen av Blåtinden
Varden på Blåtinden
Tilbakeblikk mot Blåtinden sett fra sørvesttoppen på Kongsvollen
Selfie på Kongsvollen med den flotte ryggen mot Kvamstua i bakgrunnen