#55 Stølsmaradalstinden (02.08.2021)

Written by ArnfinnR (Arnfinn Reitan)

Ascents Stølsmaradalstinden (2,026m) 02.08.2021
Stølsmaradalstinden Sørøst (1,993m) 02.08.2021

Start fra Murene kl. 10:17. Gikk radig innover. Lettgått terreng inn til Austabotnvannet. Derfra ble det litt mer urete. Gikk feil ved snørenna; tok til venstre og det viste seg å butte lenger opp. Snøen var for bratt og jeg hadde for dårlig sko til å krysse den uten isøks så jeg gikk ned og opp på andre siden. Derfra gik det raka vegen. Litt klyving i "svingen" mellom renna og ura videre. Den ura er drøy. Gikk på sørtoppen først. Fin topp. Gikk på hovedtoppen. Greit opp på toppen. Tok en matpause der oppe. Retur. Gikk greit ned ura, men det tar veldig lang tid. Bruker minst like lang tid nedover som oppover. Må være litt obs når man skal svinge ned cruxet. Om man er på riktig sted finner man fine varder ned den bratteste delen.
Men når man er nede fra denne delen er det plutselig null varder og her burde det være noen. Bomma ca. 90 grader (for mye til venstre) på veien videre ned, men med god sikt/fint vær korrigeres jo dette lett.
Totalt sett en drøy tur. Hadde glemt hvor jævilg mye ur det var hele strekka tilbake til Gravdalsbandet. Videre ned til godt forbi Austabotnvannet er det også ganske mye stein og ugreit underlag.
Videre ned dalen er det bare chill, men likevel jævelig langt!