Store Midtmaradalstinden (03.08.2021)

Characteristic Alpine climbing
Ascents Store Midtmaradalstinden (2,056m) 03.08.2021
Vetle Midtmaradalstinden (2,017m) 03.08.2021
Føringstur for Geir. Startet i Ringsdalen og satte igjen en annen bil ved Turtagrø. Fin sti innover dalen på østsida av elva. Fra nasjonalparkgrensa blir stien dårligere og går mer og mer over i steinur og morenelandskap. Etter hvert kommer man til et klyveparti på østsida av dalen der det er fort gjort å komme for langt mot høyre. Det er lettere, men fortsatt bratt og utsatt å gå rett opp lenger mot venstre før man etter hvert traverserer mot høyre. I grensen til tauterreng dette her.

Etter hvert kom vi inn på Ringsbreen som vi fulgte opp til Ringsskar. En del grove sprekker like før skaret. Forserte et parti med steinur før vi tråkket oss inn på Stølsmaradalsbreen. Fulgte denne breen nedover til vi kom til foten av Store Midtmaradalstinden som var dagens mål. Ned hit forserte vi en del store sprekker som vi heldigvis klarte å forsere ved hjelp av snøbruer. Fra breen fulgte vi et skrådrag med en del løs stein opp til Midtmaradalsryggen. Herfra og opp til Vetle og Store Midtmaradalstinden forserte vi noen småluftige klyvepartier. Spesielt et punkt før Store var på grensen til at tauet burde tas fram.

Stølsmaradalstinden.
Store Midtmaradalstinden. sett fra vest.
Store sprekker i Stølsmaradalsbreen.
Oppe på Midtmaradalsryggen og skuer mot Kjerringa og Mannen.
Lunsj!

Fra Store Midtmaradalstinden fulgte vi ryggen ned mot Lovskar. Forserte noen bratte klyvepartier avbrutt med enkle gåpartier. Først på høyre siden av ryggen og deretter mer over på venstre siden av ryggen før vi kom til Halls hammer midt på ryggen. Her ventet en luftig rappell der vi forlenget rappellfestet en god del for å unngå taudrag. Det holdt akkurat med ett 50-meters tau. Satte en styringsforankring midt på ryggen for å unngå at Geir fikk en pendel til siden. Denne måtte jeg opp og hente etterpå. Videre litt klyving og klatring før en ny rappell til et lite hakk. Her firte jeg Geir ned for så å klyve ned selv etterpå. Deretter nokså enkel klyving med noen luftige partier før et punkt like før Lovskar der man må traversere ned og ut i sørvestsiden som kan oppleves nokså utsatt. Alternativet er å fortsette langs ryggen og ta en rappell.

Vetle Midtmaradalstinden sett fra sørøst.
Fra Vetle mot Store Midtmaradalstinden.
Storen.
Luftig rappell ned Halls hammer på Midtmaradalsryggen.
Vel nede etter Halls hammer og et klatreparti.
Ned fra Lovskar.
Bakkene opp til Bandet fra Midtmaradalsbreen.

Fra Lovskar klyvde vi greit ned til Midtmaradalsbreen. Her var det på med stegjern, isøks og tau til vi var over breen. Deretter en siste tung kneik opp til Bandet før vi fortsatte ut den sedvanlige ferden ut Skagadalen til Turtagrø.

Kart

Start date 03.08.2021 07:29
End date 03.08.2021 20:07

spm ang. sikring

Written by StianNor 12.05.2022 14:07

Hei,

Vi er to karer som vurderer å ta turen fra Turtagrø, sove på stagastølsbu og videre til Stølsmaradalen via Midtmaradalstindene. Jeg ser dere går med tau, men lurer på om du mener det er mulig å gå turen fra den veien uten sikring. Vet at de fleste som går den tur/retur fra Vetti går uten sikring. Vi hadde sett for oss å slippe å bære på sikringsutstyret :)