Tyskenghatten (06.08.2021)  6

Ascents Tyskenghatten (538m) 06.08.2021 16:19
Visits of other PBEs Olaslåtten (412m) 06.08.2021 15:18
Tyskenghatten P-lomme (52m) 06.08.2021 17:57
Leka kommunes nest høyeste fjelltopp sto på dagsorden. Dette var en topp jeg hadde sett fram til. Otto Teksum Lund har tatt Tyskenghatten med i sin bok "Norges Beste Kremtopper" så dette ville bli litt spennende. Været var også helt utmerket for en slik tur men fin temp. og nesten skyfritt. Greit med parkering ved Sørgutvikvatnet hvor stien startet. Her er det en info tavle ved veien og ellers meget god merking. Litt bratt i starten før du raskt kommer opp på berget som fører deg opp aksla forbi Tverralia. Ny og flott merking for året er gjort her. Møtte en kvinnelig turgåer med hund her som allerede hadde vært oppe på toppen. Fin og lettgått terreng oppover til Olaslåttjønnin som er et meget idyllisk sted. Ble en liten pause her før ferden videre det siste stykket mot toppen. ca. 300m fra toppvarden møter jeg tilfeldig på en kjenning som jeg ikke hadde truffet på hele 43 år! Det var mens vi jobbet på et cruiseskip i Caribbean. Arnfinn var på sin årlige tur opp på Tyskenghatten mens dette var min aller første tur opp hit. Hva er oddsen før at dette skulle skje:) Det ble no en lang samtale før Arnfinn bestemte seg for å bli med opp til toppen igjen for å vise meg utsikten som han sa. Og hvilken utsikt!!! Her var det bygget 3 varder som kanskje indikerer at det er 3 kommuner og 2 fylker som møtes her på toppunktet. En fantastisk utsikt med sjø på alle kanter da toppen ligger på en øy (Austra) som dog er landfast med ei lita bru ved Bogen. Vi tok oss en god pause her før nedturen startet. Hadde god tid til ferga jeg skulle rekke utover til Leka. Dette var en meget flott tur som kan anbefales! Helt klart en 6-er på terningen.