Jønshornet i Ørsta (06.08.2021)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Rametinden (1,198m) 06.08.2021 10:43
Jønshornet (1,419m) 06.08.2021 12:01
Visits of other PBEs Vollane parkering (100m) 06.08.2021 08:32
Tverrelva bro (200m) 06.08.2021 08:42
Jønshornet NV-egga klyvepunkt (1,250m) 06.08.2021 11:40
Kvelden før hadde jeg sett på værmeldingen at det skulle bli knallvær denne dagen, og dermed ble tur til Sunnmørsalpene bestemt! Jeg hadde ønsket å bestige Jønshornet i lang tid, og endelig var muligheten her. Turen gikk til Barstadvika og herfra inn dalen til parkeringslomma på Vollane. Herfra går det en bratt sti opp gjennom skogen til Gamlestøylen og nesten opp til Rametinden. Like før toppen fører den deg ned i skaret og så bratt opp til Jønshornet. Jeg fulgte stien hele veien, men svingte innom Rametinden på vei opp. Her fikk jeg god oversikt over turen videre opp til Jønshornet. En plass var det lagt ut kjetting til å holde seg i ved glatt føre, men på en dag som dette hadde jeg ingen vanskeligheter underveis til toppen. Tydelig sti hele veien, selv om det var mulig å velge litt forskjellige ruter de siste 3-400 meterne. Flott utsikt og meget folksomt på toppen, noe som resulterte i en del ventetid for å komme opp til selve varden. Her var det bare å ta livet med ro :) Mange av disse hadde tatt seg opp fra Molladalen, noe de kunne anbefale sterkt! Jeg for min del valgte å ta samme vei tilbake for å slippe å gå langs veien det siste stykket ned igjen til bilen. Ved et eventuelt besøk en senere gang blir det nok via Molladalen. Dette ble rett og slett en fantastisk dag i et av Norges mest spektakulære fjellområder!
På tur opp gjennom skogen passeres Tverrelva bru
Utsikten åpner seg opp like over skoggrensa ved Gamlestøylen
Jønshornet kommer til syne fra stigningen opp til Rametinden
Utsikt mot nordøst fra Rametinden
Selfie på Rametinden
På det bratteste partiet på Jønshornet var det lagt ut en kjetting som sikring
Mennesker på vei opp til Jønshornet fra Molladalen
Litt kødannelse for å komme opp til toppvarden
Selfie fra Jønshornet :)
Utsikt videre bortover Sunnmørsalpene mot blant annet Randers topp til venstre og Mohns topp bak til høyre for denne