Kvam: Botnanuten (06.08.2021)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point v. Byrkjesetevegen (360m)
Endpoint v. Byrkjesetevegen (360m)
Ascents Bårfjellet, Kvamskogen (801m) 06.08.2021 07:52
Botnanuten (1,024m) 06.08.2021 08:42
Visits of other PBEs Botnanuten utsiktspunkt (964m) 06.08.2021 06:35

Morgentur til Botnanuten, planen var å gå turen tidlig slik at jeg slapp verste varmen og solsteiken. De hadde meldt full sol og høy temperatur denne dagen. Det tyknet til da jeg begynte oppover og ved kontroll på værraderen ble jeg usikker på hvordan denne turen blir. Hadde kun med lette klar og en tynn vindjakke og den måtte på oppe i lien. Vinden økte sikkert til kuling og temperaturen sank betraktelig. Kraftige byger passerte kloss ved men jeg slapp unna og turen ble gjennomført som planlagt bortsett fra at jeg sløyfet turen opp på nabotoppen Solhellanuten.

Botnanuten og Solhellanuten sett gjennom morgendisen fra Byrkjesetevegen
Væromslag, kraftige regnbyger nærmer seg

Var en liten avstikker bort på Bårfjell på vei oppover.

Bårfjell

På Botnanuten er det 3 topper med varder, Fremste Botnanuten 964, Midtre Botnanuten 992 og Botnanuten 1025

Fremste Botnanuten 964
Midtre Botnanuten 992
Botnanuten 1025

Turen opp gikk for det meste på sti, litt luftig i bratthenget bak Bårfjell. Ned til Sunnvoredalsvatnet var det ingen sti, gikk mye på bart fjell uten hindringer. Fra vannet og ned fulgte jeg hovedstien som går til Myklavatnet.
Været lettet da jeg kom ned, og det ble en varm og solfylt dag som de hadde meldt.