Ryggtravers fra Dyrkorn til Mosætra (05.08.2021)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Storbotnshornet Vest (1,363m) 05.08.2021 14:45
Storbotnshornet (1,370m) 05.08.2021 14:46
Visits of other PBEs Mosætra (450m) 05.08.2021 10:24

En solid omveg til hytta på Mosætra. Fikk følge av Marie og Karen til Midtmorgonhornet (fant ikke noe sti opp her). Videre alene. Blodpumpa jobba godt i motbakken opp til Heimste Skorkja. Undersøkte den kvasse egga rett øst fra toppen, men syntes starten så for bratt og risikabel ut, så slo det raskt fra meg. Litt synd, da resten av egga så veldig flott ut.

Oversikt over ruta, fra Fatmap. Gikk fra venstre til høyre på dette bildet.
Trivelig selskap av Marie og Karen til Midtmorgonhornet.
Utsikt mot Stordal fra Sandfjellet.
Østegga på Heimste Skorka så veldig fristende, men jeg vurderte starten som for risky.

Mye stein videre over Sandegga. Flott utsikt både mot høyre og venstre. Bestemte meg for å stikke en tur oppom Storbotnshornet, selv om det egentlig ikke var planen. Et kort parti med litt utsatt klyving opp ryggen til fortoppen, men gode tak. Ikke noe for folk med høydeskrekk. Mulig det finnes enklere varianter enn den jeg valgte.

Storbotnhornet fristet til en gjenbesøk, så ble bonustur dit. Klyvepartiet er midtveis opp til fortoppen.
Klyvepartiet opp mot Storbotnhornet. Godt mulig det finnes enklere veger opp, men dette var den beste jeg fant.
Pila på Storbotnhornet med Lauparen i bakgrunnen.
Tilbakeblikk mot fortoppen på Storbotnhornet. Sandegga til høyre.

Fra Storbotnhornet gikk jeg samme veg ned igjen, deretter strake vegen mot Mosætra over tuer og mosegrodd steinur.

Selv om jeg omsider var på "hjemmebane" sleit jeg litt med å finne stien ned fra Heia mot Mosætra, men havnet etterhvert på Heistien som følger den gamle steingarden nedover. Kald cola og wienerpølser ventet i hytteveggen. Innertier!