Lavangstinden, musnestinden og karltinden (04.08.2021)

Written by guen0062 (Brian Guennigsman) GSM

Ascents Karltinden (1,206m) 04.08.2021
Lavangstinden (1,215m) 04.08.2021
Musnestinden (1,103m) 04.08.2021
Visits of other PBEs Nakkedalen p-plass (170m) 04.08.2021

Dagens tur var lang. Været så ikke bra ut men pga arctic race fant jeg ut at dette var den beste dagen jeg hadde igjen før ferien var over. Jeg husker starten fra året før når jeg gikk opp til karltinden (ti på topp) så denne gangen hadde med meg gummistøvler for de første par hundre meter gjennom myret. Etter en skobytte var det en relativ tung tur opp til ca 600 moh. Her begynte det virkelig å bli utrivelig vær med regn og dårlig sikt. Jeg forsøkte å følge merkingen men rundt 800 moh forsvant det meste. Jeg fant noen "spor" etter stien av og til men fulgte for det meste gps for å passe på at jeg ikke gikk for langt mot stupet. På toppen var det mye vind og det kom en del hagel. Veien ned til 800 gikk fort da jeg gikk for det meste på snø. Her måtte jeg ta på meg mer klær før jeg gikk videre til musnestinden. Det gikk egentlig ganske kjapt men igjen pga ingen utsikt, regn/sludd og vinn gikk jeg bare videre til karltinden. Her var det mer av det samme og jeg gikk bare ned. Til slutt halvveis nede lette skyene og her ble resten av turen litt finere. Fikk endelig se hvor jeg hadde gått opp. Tilbake ved bilen var jeg veldig sliten og har ennå vondt i kneet (ramle og traff en stein i løpet av turen). Hit må jeg tilbake i god vær en dag. Fint område.