Maradalsryggen FT (03.08.2021)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Turtagrø (883m)
Endpoint Turtagrø (883m)
Skagastølsbu (1,758m) 03.08.2021
Slingsbybreen - svaene (1,695m) 03.08.2021
Turtagrø Hotell (883m) 03.08.2021

Føringstur for Jotunheimen Arrangement til bortgjemte Maradalsryggen i Hurrunganes bakgård. Lars var gjest og manglet denne ryggen, samt Larstinden(heheheee) på Dovre for å fullføre 2K-lista.
2.15 inn til Bandet, tjukk tåke, men fant Berges råe hyllesystem. Slingsbybreen var kaos, men grei å krysse. Fremfor å krysse svaene direkte bestemte vi oss for å omgå disse på undersiden. Mer grus men lettere.
Lettgått mot Slingsbys skulder oppe på ryggen. Her oppe bomma vi derimot med 10 høydemeter og måtte klatre en lengde fingertravers. Skikkelig luftig, utsatt, og glatt. Lars spurte pent om ikke kanskje tauet skulle på her. Errruuu gææærn svarte jeg, så klart må tauet på her!!!! Reine cruxet på turen jo.
Når vi kom opp så tok jeg en runde tilbake for å finne den rette veien. Fant jo den med en gang! Bruk bildet på Peakbook og ikke minst beskrivelsen på den gule trekanten. Et annet tips; Når man kommer nedfra og nærmer seg toppryggen, se etter en stor stein som ligger oppe på toppen, den skal man rett mot og ikke følg det fristende grønne nedenfor, her går fjellet svært overhengende så da bør man skjønne at man har kommet feil!

30 min lunsjpause for det var jo så fint. Vi ble enige om å bruke lang tid i dag, det var så fint vær og dette område er så magisk. Om det har vært over 1500 mennesker her er gjennom tidene er jeg svært usikker på. Men hva vet jeg, jeg er jo lang hjemmefra.

Sikret opp skråsvaet på nordsiden av S3. Kjørte på videre, rappell fra S2. Omgikk 5+ hammeren via svaene.
Prøvde en skråvariant direkte, funka dårlig. Fra veggen på høyere; Det går et flott riss ca 2 meter ut fra denne. PLass til 2 1er kammer her! Bra runout videre mot veggen oppe, men når man kommer her er det bare å bruke underarmene bortover. Lars kom etter, fjernet først kammen i risset før han så krøp tilbake for å unngå pendel. Neste lengde er det bare å følge gresset, er bare litt utsatt, men mest vandring.
Opp på S1 og Nørdre Maradalstinden, GRATULERER LARS!
Bestemte oss for å avgi Sør for Sentraltinden et besøk, så jeg undersøkte rappellen. Denne ga jeg opp med å finne.
Den beste omgåelsen direkte fra Nørdre Maradalstinden er direkte ned nedenfor og til høyere i en renne. Det ligger et blokk på størrelse med et hus over denne så krabb under her, rått. Noe fast fjell på høyere side. I bunnen er det bare å tusle rundt, det trengs ikke noe tau her.
Magisk på Sør for sentraltinden, kanskje Norges mest utilgjengelige 2K topp? Liten tass da!

Vi bestemte oss for å sjekke ut alle omgåelsene på veien hjem, bare for å undersøke hele ryggen. Disse er overraskende gode og kan være tidssparende! Vurderte direktevairanten ned mot Slingsbybreen, men her er jeg ikke kjent så ville ikke ned her i dag. Slingsbybreen har sett bedre dager.
Veien hjem var fin, flott lys. Tok en høyere variant på Slingsbybreen gjennom tverrsprekkene, fett.
Stegjern over Skagastølsbreen.

Takk for en flott tur Lars!!Håper vi ses, og lykke til med Larstinden!

Lars sine bilder

Man ser tydelig risset litt til høyere