Pionerruta på Midtre Torfinnstinden FT (04.08.2021)

Written by Þróndeimr (Christian Nesset) GSM

Start point Torfinnsbu (1,075m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Midtre Torfinnstinden (2,107m) 04.08.2021 09:43
Visits of other PBEs Midtre Torfinnstinden - Midtrenna klyving (1,950m) 04.08.2021 05:52
Midtre Torfinnstinden - Pionerruta klyving (1,700m) 04.08.2021 05:52
Midtre Torfinnstinden - Midtrenna svært løs ur (1,800m) 04.08.2021 05:52
Midtre Torfinnstinden Pionerruta (1,600m) 04.08.2021 05:52
Torfinnsbu (1,060m) 04.08.2021 05:52

Denne rapporten er delt i to, første del med en raskt skrevet beskrivelse av turen og andre del med en del illustrasjoner i forhold til ruta opp.

Føringsturen

Føringstur for Jotunheimen Arrangement opp Midtrenna eller det som også kalles Pionerruta til Midtre Torfinnstinden med selveste storsamler Willy. Lykkes vi i å ta Midtre Torfinnstinden ville det være igjen 30 topper på lista hans (han samler på pf50). Som fører for turen hadde jeg aldri gått opp eller ned ruta her før, men har gått traversen fjorten ganger til nå å sett ned i Midtrenna så jeg følte meg godt nok kjent til å ta en føringstur opp der. Dagen før gikk jeg inn til Nybue og fotograferte litt med telelinse for å få best mulig oversikt over terrenget før jeg gikk oppi det. Ut på nett lå det heller svært lite informasjon om pionerruta som for første gang ble gått i juli 1894 av selveste Therese Bertheau, Antoinette Kamstrup, Tostein Røine og Andreas Saxegaard da de førstebesteg Midtre Torfinsstinden.

Oversikt over Torfinnstindane og hovedrutene

Vi startet fra Torfinnsbu kl 0600 med plan om å være nede til siste båt gikk ut til Bygdin kl 1630. Vi fulgte den vanlige ruta opp til innsteget til Øystre Torfinnstinden og forlot stien der. Derfra fulgte vi en tydelig dyresti langs stupene til vi kom til renna under Øystre Torfinnstinden. Der ble det på med sele og hjelm mens jeg kløyv litt opp i renna for å få oversikt over utfordringene. Fant ganske fort en enklere variant like til venstre (vest) for renna hvor det var noe enklere klyving. Der kom vi oss lett inn ca 30 høydemeter opp i renna. Den mest krevende klyvinga på hele turen opp var her, de første snaut 20 høydemetrene over noen fine sva før det ble noe enklere igjen. Ruta jeg gikk tok oss ut på venstre side av renna et par ganger med noen svinger inn i renna via ganske fine hyllesystemer. I øvre del av den første klyvedelen kom vi over mye løsmasser som lå på glatte sva så der måtte det sikres litt ekstra.

Innsteget til renna under Øystre
den mest krevende delen på turen var de første 20 høydemetrene over de Willy står

Turen fortsatte oppover over ei ny flott hylle med gress og blomster før det bar løst på ei ny ur. Jeg valgte å ta oss opp på ryggen et stykke før vi gikk inn i renna. Her så jeg at det fantes to muligheter, enten å gå inn i Midtrenna på rundt 1750m eller på 1850m. Jeg valgte å gå opp til 1850m da jeg vurderte det til at renna nok er løsere enn ute på ryggen. Ura her var fylt med middels store steinblokker som lå nokså løst så man kunne ikke stole på så mye av det man tråkket på men det fikk høvelig greit opp her.

Hvor er Willy?
Trase inn i Midtrenna på 1750m
Trase inn i Midtrenna på 1850m

Opp i Midtrenna ble det løsere og vi kom inn til et nytt klyveparti i rennas trangeste del. Klyvinga her er ikke like krevende som i den første klyvinga lengre ned og kan vel graderes til en mørkegrønn/lysegul, men blir nok mer krevende hvis det er vått og glatt for mye av klyvinga går over sva med endel løsmasser på. Over dette partiet ble det derimot svært løst og vi kom til punktet hvor renna deler seg i tre renner. Den ene går direkte opp i skaret mellom Øystre og Midtre, den andre går inn i ei smal renne som leder opp til ryggen litt øst for topppunktet på Midtre mens den tredje og største leder opp direkte på toppen. Den tredje så våt og krevende ut, iallefall de første ti metrene så jeg valgte å ta oss opp i renna som ligger i midten. Halvveis oppe i denne renna kommer ruta over Torfinnstindtraversen inn så derfra var jeg godt kjent med løypa opp. Kan nevne at det er svært løst oppover her og ville aldri ha gått verken opp eller ned her med særlig mange flere enn oss to.

Den neste krevende klyvinga i Midtrenna
Midtrenna deler seg i tre

Toppen ble nådd fire timer etter start og flagget ble heist på toppen, men det glemte jeg å ta bilde av da jeg brukte mobilen i stedet.

Folk på traversen, her i den andre rappellen ned fra Midtre

Rutebeskrivelse

Oversiktsbilde over Torfinnstindane
Nedre del av Pionerruta
Øvre del av Pionerruta
Bilde 1: Innsteget til renna
Bilde 2: ved starten av det krevende klyvepartiet
Bilde 3: Hyllesystemer i øvre del av rutas første klyvedel
Grovura oppe på ryggen mellom de to rennene
Bilde 5: Innsteget til Midtrenna på 1750m
Bilde 6: Innsteget til Midtrenna på 1850m
Bilde 7: Klyvepartiet i Midtrenna med anvist rapellmulighet fra store steinblokker over klyvepartiet|Bilde 8: Midtrenna deler seg i tre