Eldsfjellet (03.08.2021)

Ascents Eldsfjellveten (294m) 03.08.2021 20:42
Eldsfjellet (324m) 03.08.2021 21:26
Visits of other PBEs Eldsfjellet p-lomme (53m) 03.08.2021 22:00

Vi hadde to biler, så da ble det tur fra Skurtveit til P-lomme øst for Eldsfjellet. Været var supert, og det var så godt som vindstille. Dog ble det noe kjøligere på vei ned igjen. Fra Skurtveit fulgte vi først vei, før vi tok av på sti sør for Storatjørna. Etter god stigning var det nydelig rundskue fra Veten (Eldsfjellveten). Det var sti østover til Eldsfjellet også. Super utsikt i alle retninger her også. Til slutt går stien relativt bratt ned til bilveien. Eldsfjellet var høyeste punkt i den tidligere kommunen Meland, som nå er en del av Alver kommune.

Takk for turen, Kjell-Åge og Terje!

Fra sørenden av Storatjørna. Stien til Eldsfjellveten (Veten på kartet) går opp skaret til venstre for midten.
Storavatnet fra nord, med Rosslandspollen bakenfor.
Eldsfjellet har interessant geologi. Se f.eks. https://www.grind.no/nordhordland/meland/eldsfjellet.
Fra Eldsfjellveten mot nordøst. Mangersfjorden til venstre. Radfjorden til høyre.
Fra Eldsfjellveten mot nord.
Fra Eldsfjellveten mot nordvest. Gresslettene på Herdla skimtes helt til venstre.
Fra Eldsfjellveten mot sørvest.
Fra Eldsfjellet mot nordvest.
Fra Eldsfjellet mot sørøst. Storavatnet til venstre.
Fra Eldsfjellet mot nord-nordøst.
Fra Eldsfjellet mot nord.