Skruven (03.08.2021)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Ringdalssetra (445m)
Ascents Hesten (1,160m) 03.08.2021 11:46
Litleskruven sør for (1,411m) 03.08.2021 13:09
Skruven (1,585m) 03.08.2021 14:54
Litleskruven (1,545m) 03.08.2021 17:20
Visits of other PBEs Sunnylvsmolskreddalen parkering (460m) 03.08.2021 09:58
Bygdastølen p-plass (480m) 03.08.2021 10:03

Flott rundtur med Marie og Yngve, med nydelig utsikt vestover mot Øye, Slogen, Saksa osv... Det var Yngve som hadde idéen til denne turen, etter å ha blitt tipset om denne "perlen" av en lokal helt på Urke kaihus for noen år siden. Hadde et flyfoto med inntegnet rute i "Fotturar på Sunnmøre"-boka å forholde oss til. Bortsett fra det hadde vi ikke så mye info om turen.

Kjørte på bomveg (Vipps-betaling) opp til Ringdalssetra, hvor vi startet oppover mot det slake fjellet Hesten. Sti det første stykket (ikke veldig tydelig) opp til ei stor ut. Herfra fant vi ikke stien videre. Fylte vannflaskene i et vann like vest for Hesten. Deretter gjennom småkuppert stein-terreng videre opp til Litleskruven sør (denne toppen kan passere på østsiden, sparer da 85 høydemeter). Herfra var det flott utsikt både oppover og nedover Norangsdalen. Videre bar ned ned i skaret ved foten av Litleskruven. Egga opp til Litleskruven så definitivt ut som turens bratteste parti. Som alltid i fjellet, så ble terrenget mindre dramatisk når vi nærmet oss. Ett enkelt klyveparti, deretter en litt bratt og luftig, men relativt romslig egg videre opp til Litleskruven. Fra Litle bar det igjen 60 høydemeter før vi tok fatt på siste stigninga til topps. Ingen vanskeligheter her utover mye løs ur.

Klar for avmarsj fra Ringdalssetra. Første delmål, Hesten, bak til venstre. Mistet stien i den store ura.
Like etter Hesten kan man ta en forfriskende dukkert i dette lekre vannet. Eventuelt fylle vannflaska og studere ruta videre.
Litleskruven (t.h.) og Skruven. Ryggen opp til Litle er ikke så krevende som man kan få inntrykk av fra avstand.
Straks på toppen av Litleskruven. Øye i bakgrunnen.

Utsikten på toppen var upåklagelig, med indrefileten i Sunnmørsalpane midt i mot. Nøt tilværelsen lenge i sol og lite vind.

Returen la vi nedover "normalvegen" (dvs. der vi antok normalvegen går. Vi fant ikke noe sti mellom snøfeltene i toppen og Tverrdalen). Skled så langt vi kunne nedover snøfeltene under toppen, før vi traverserte over en bratt rygg. Vel nede i Tverrdalen fant vi stien (ikke veldig tydelig, men grei å følge) som vi fulgte hele vegen tilbake til bilen.

Dette er nok en topp som ikke får mye besøk (telte noen og 20 personer i juli måned i toppboka). Turen er noe dryg og du må belage deg på mye ur og stein i høyden, men om du tar turen belønnes du med en utsikt som du forhåpentligvis synes er verdt slitet!

Denne utsikten blir man ikke lei av med det første!