Førheinutane (01.09.2012)

Written by Pål (Pål Berglund)

Ascents Frostlilanglifjellet (944m) 01.09.2012
Førheinutane (1,049m) 01.09.2012
Førheinutane Sørøstskråning (1,040m) 01.09.2012

Førheinutane

Etter en tur opptil Hægefjell bar det innover mot Førheinutane på fredagskvelden. Ved vannet med det lovende navnet Fisketjønn slo vi leir for natten. Her vaket det riktignok, men fisken var ikke akkurat av den bitevillige typen, enda vi hadde kvalitets mark fra Skien. Men bet gjorde knotten og myggen, skikkelig mygghøl! Det hjalp da med litt bålfyring. Ellers en fin kveld med fullmåne og stjerneklart!

Frostlilanglifjellet
Fisketjønn i måneoppgang

Dagen etter trasket vi opptil Nordre Langlitjørnane og ifølge en ivrig fisker fra Vrådal skulle det være bra med fisk her. Nå var det toppturer som var fokus på denne turen så fiske ble litt lite tid til. Her slår vi leir nr 2 før vi begir oss videre med lett pakning mot Frostlanglifjellet. Vi gikk opp langs sørsiden av Frostlanglifjellet, noe som var veldig kronglete i mye bjørkekratt, det hjalp litt med tråkket fra sauene. En lettere rute er nok å gå opp nordsiden. Vel oppe fortsatte vi mot Førheinutane. Vi passerte Øyvatnet hvor vi prøvde noen kast med stanga uten hell. Her lå det noen kanoer ved en velbrukt leierplass og noen hadde lagt igjen fire halvlitere med Calsberg! Fristelsen var meget stor, men vi klarte å styre oss. Herfra gikk det bratt opp mot Førheinuten og dermed var Nissedals høyeste topp i boks! Nå begynte det å bli sent og vi hadde endel leir oppgaver som vedfanging osv. som ventet. Turen ned gikk rundt Øyvatnet og via Raudhelletjønna som skulle være et lovende fiskevann. Som vanlig var det Jon Inge som fikk fisk og den smakte fortreffelig! Leirplassen viste seg å være noe vindutsatt og vi erfarte at gapahuk gjør seg best nede i skauen. To ganger måtte vi hive oss rundt og redde det som reddes kan. Først gang raste huken ned når fisken braste i panna og bålet var godt i gang, så det ble noen hektiske minutter da. Andre gang midt på natta i lett regn og mørkt som en sekk! Vurderer telt neste gang! Det ble allikevel en super helg!

Gapahuken er på plass!
Varme i "peisen"
Eneste fisken vi fikk!
Frostlilanglifjellet, utsikt mot Hægefjell
Øyvatnet, med Førheinutane til venstre i bildet
Førheinuten
Hjemmekoslig
Morrabål
Utsikt fra Førheinuten mot Roanfjellet

Jeg er klar!

Written by Pål 06.09.2012 21:52

Det var en strålende helg på mange måter. Håper vi også treffer like godt på været!

Kule leirstemninger

Written by mortenh 06.09.2012 16:18

Her var det masse flotte leirstemninger Pål.

Du har igjen litt goodwill til om vel 2 uker håper jeg :)

Skikkelig helgetur det der.