Utsira (01.08.2021)

Start point Nordvik
Ascents Måbjør (60m) 01.08.2021 19:00
Araseto (70m) 02.08.2021 11:18
Visits of other PBEs Utsira - parkering for fergepassasjerer (5m) 01.08.2021 09:30
Nordvikgården (10m) 01.08.2021 20:14
Loshytta (64m) 02.08.2021 10:37
Araseto - vei til høyeste punkt (5m) 02.08.2021 11:18

Etter å ha besøkt Boknafjellet overnattet vi Hos Aksdal Inn. Kan virkelig anbefales, billig, rent og god frokost.
Vi dro rett etter frokost for å rekke fergen til Utsira fra Garpekaien i Haugesund klokken 10:30. Vi valgte å sette bilen på kaia og ta med sykler. Det er ett 10 talls gratisplasser for reisende rett ved ferjeleie. For 2 voksne betalte vi 256.- tur/retur, sykler var gratis. Etter 70 minutter i tidvis grov sjø syklet vi i land i Nordvikvågen som er det mest brukte ferjeleiet på Utsira. Det er og ferjeleie i Sørvikvågen som brukes nær været hindrer ferja å anløpe Nordvikvågen. Vi har gjort avtale med Utsira Eiendom om å leie "Nyprosa" som ligger ved fyret for overnatting. Nyperosa er en liten hytte kun utstyrt med dobbeltseng. Ikke strøm eller vann...men panoramautsikt til fyret og havet.

Vi syklet rundt på øya og besøkte det meste. I kirken traff vi en lokal ungdom som fortalte litt om livet på Utsira. Fantastisk sted som har det meste en kommune trenger. Barnehage-skole-ungdomsklubb-idrettshall-svømmehall-vannverk-Brannstasjon-butikk-spisesteder.
De to vindmøllene som står plassert på Utsira kan levere nok strøm til å drive hele Utsira samfunnet. Ved vinder fra 8 m/s til 22 m/s produserer vindturbinene 1,2 MW og max forbruk på Utsira er ca 900 kwh.

Utsira fyr ble tent 15. august 1844 og er Norges eneste gjenværende tvillingfyr. I dag er bare et av tårnene i drift. Fyret ligger på øyas høyeste punkt, Araseto. Med en sveiphøyde på 78,2 meter over havet, er Utsira fyr Norges høyestliggende fyr. Fyret er automatisert. Utsira fyr har tatt værobservasjoner for Meterologisk Institutt siden 1867 og er Norges eldste meteorologiske stasjon i sammenhengende drift.

"Lysende hoder" ved fyret er laget av Christian Sunde fra Flekkefjord sammen med elever fra Utsira skole.