Nørdre del av Knutseggen (01.09.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Gjendebu (991m)
Endpoint Samme (993m)
Midtre Knutsholstinden (2,170m) 01.09.2012 18:50
Visits of other PBEs Gjendebu (990m) 01.09.2012 09:20

NØRDRE OG SISTE DEL AV TOPPENE PÅ KNUTSEGGEN

Etter de flotte turen til Store Knutsholstinden i går var vi klar for Nørdre del av Knnutsryggen. Susanne, Pål, Tshering (Tshering Pande Bhote) og jeg startet fra Gjendebu kl 0920. Været var bra, men ikke så fint som gårsdagens. Med Susanne i ledelsen gikk det raskt oppover (vel 1 time) de 400 hm til det flatet ut på 1400m. Krysset elven litt nedenfor det vanlige stedet og fortsatte østover og oppover til 1590 vannet der vi hadde en liten pause og fylte drikkeflaskene. Etter nye, relativt bratte 300 hm var vi oppe på den østlige delen av eggen og på 2000m nivå etter ca. 4 timer. Etter en ny pause tok vi på klatreutstyr og bega oss i vei sørøstover eggen.

NØRDRE NÅL(ER)
Egentlig er det jo 4 nåler på nordre del av eggen slik som torjys (Tore Jyssum) så fint har dokumentert med målinger og skisser under Søre Nål på Knutseggen.
Følgende GPS posisjoner ble registrert (bruker Tore Jyssums nummerering):
Nørdre Nål 4 : 6811407 475359 (nordligste)
Nørdre Nål 3 : 6811401 475368
Nørdre Nål 2 : 6811396 475371
Nørdre Nål 1 : 6811386 475389 (sørøstre)
Den siste, sørøstre nevnes som den høyeste av pinaklene, både i Norges Fjelltopper og av Tore Jyssum som oppgir høyden til 2031m med PF på 13 m.
GPS posisjonen for Nørdre Nål på Peakbook var satt til 6811405 475350 som passer best med den nordligste pinakkelen. I samråd med Tore og mortenh (Morten Helgesen) er GPS koordinatene på Nørdre Nål på Knutseggen endret til 6811387 475386. Alle vi fire var oppe på toppen av de 4 pinaklene, jeg på den nordligste kl 1325 og på den siste og høyeste 20 min senere. Artig småklyving opp på flere av dem, og spesielt på den siste.

Susanne, Tshering og Pål på vei opp på den høyeste av de Nørdre Nålene. Foto fra SØ

NESTNØRDRE NÅL
Enkelt opp på denne "på veien" toppen som ligger bare ca 50 m SØ for Nørdre nål. Liten, søt toppvarde som ser ut til å ligge oppe på en svær stein. Oppe der kl 1350. GPS 475449 6811341.

Nestnørdre nål til høyre, Tshering og Nørdre nål til venstre
Jeg var opp 2 ganger på Nestnørdre for at Tshering skulle ta bilde! Søre nål i bakgrunnen

Været var nå begynt å bli markert dårligere med tåkeskyer inn fra vest og regn i luften. Vi bestemte oss derfor å forsøke oss på Søre Nål på Knutseggen så snart som mulig for å kunne klatre på tørt fjell.

SØRE NÅL
Dagens viktigste og mest krevende turmål! Vi gikk mot nordøstsiden av toppen, kløv opp en liten avsats og rundet over mot nordsiden langs en litt eksponert passasje. Så fortsatte vi bortover til nordvestsiden av fjellet der vi startet klatringen. Vi fulgte ruten langs nordeggen omtrent slik som den er tegnet inn av torjys (Tore Jyssum) på den fine skissen under Søre Nål på Knutseggen. Tshering gikk først og satte opp sikring. Deretter fulgte jeg, Susanne og til slutt Pål. Klatringen gikk stort sett greitt, men vi følte det som absolutt nødvendig med sikring over den siste kulen før vi kom opp på ryggen. Så fortsatte vi bortover den tildels meget smale og eksponerte ryggen mot hovedtoppen. Det gikk greitt å komme seg opp her, adskillig lettere enn på den tidligere nevnte passasjen selv om begge er klassifiserte som 3-er klatring.
Tshering entrer toppen på Søre Nål ....
En lykkelig gjeng på toppen av Søre Nål!

Alle oppe på toppen kl 1510, stolte og lykkelige! Min GPS på toppen viste 6811277 475571. som stemmer godt med de torjys (Tore Jyssum) oppgir. Ned igjen samme vei tilbake langs eggen før vi tok en kort rappell ned vestveggen sør for nordeggen.
Neste post på programmet var

MIDTRE NÅL
Også kalt Nordaustre Nål av Tore Jyssum. Vi snirklet oss frem mellom svære steinblokker med dype sprekker mellom bort til foten av Midtre som lot seg bestige uten problemer av noe art. Oppe der kl 1605. GPS 475543 6811360 som stemmer helt med Tore sine koordinater, men avviker 10 m på nord-syd koordinaten på PB. Endres på PB.

Susanne, Pål og meg på toppen av Midtre Nål
Fra Midtre mot Søre Nål. Vi gikk opp mot Søre fra midtre del av snøflaten mot høyre

Klokken var nå blitt 1630 og Susanne og Pål var fornøyde med dagens fangst. De returnerte til Gjendebu ved å ta seg ned skråningen mot vest ned mot Svartdalen. Jeg ville gjerne ha med meg resten av toppene på denne delen av Knutseggen, og Tshering og jeg fortsatte derfor mot

BURCHARDTS TIND
Vi tok oss ned på breen nord for Knutseggen et lite stykke øst for nålene og krysset breen i underkant av 2000m koten østover til nordflanken på Nørdre Knutsholstinden. Mye løse steinblokker oppover mot toppen, men ingen problemer med å komme seg opp. Vi var oppe på toppen ca. 1 time etterat vi hadde forlatt nålene. Været var nå blitt dårligere med tåke, litt regn og begrenset sikt. Ganske trangt oppe på selve toppen. Liten varde på toppen av en oppstående fjellknaus på GPS 476228 6811401. Høyde og PF oppgitt til 2125 og 30m på Peakbook endres etter avtale med mortenh (Morten Helgesen) til 2129 og 24m etter målinger ved torjys (Tore Jyssum).
Neste mål var Nørdre Knutsholstind. Vi var i tvil om vi skulle gå tilbake den veien vi kom opp eller forsøke oss ned sørflanken mot skaret mellom Nørdre Knutsholstinden og Nestnørdre Knutsholstinden. Etter litt rekognosering bestemte vi oss for det siste. Vi fant en grei, men ganske så eksponert rute nedover. Fra toppen rundet vi først litt ut mot venstre (øst) der det var stupbratt ned mot østsiden. Her gikk Tshering først og sikret meg. Etterhvert dreide vi mot høyre og kom til en slags renne som går bratt ned til selve skaret. Her var det ikke så eksponert på sidene, bare bratt og endel løst, men ikke verre enn mange andre steder. Jeg gikk først ned rennen mens Tshering sikret ovenfra. Vi kom oss ned uten problemer begge to, og i likhet med Signar (Signar Andre Nilsen) som var der tidligere i år, opplevde ikke vi fjellet som veldig løst, men det er nok forskjell på å gå opp og ned.

NØRDRE KNUTSHOLSTINDEN
Vel nede i skaret fortsatte vi knappe 200 hm oppover og sørover til Nørdre som også kalles Nestnørdre Knutsholstind. Stort sett greit å gå, men det var et par områder med glatte sva som sikkert kan by på problemer under mer ugunstige forhold. Oppe på toppen, som er markert av en middels stor steinvarde, kl 1820. GPS 476289 6811225. Tåke og meget begrenset utsikt. Fortsatte sørover mot dagens siste mål:

MIDTRE KNUTSHOLSTIND
Lettgått nedover de første 3-400 m, litt mer klyving og småklatring etterhvert som vi nærmet oss selve toppen som så litt fryktinngytende ut fra NV siden der inne i tåken! Oppe der kl 1850. Samme type varde som på Nørdre KHT. GPS 476210 6810725. Rapellfeste og slynger for de som skal videre sørøstover langs eggen mot Store Knutsholstind. De skulle ikke vi, for der hadde vi vært de to dagene i forveien! Det var en herlig følelse å ha unnagjort alle Knutsholstindene ila to lange og krevende turdager under meget varierende og til dels dårlige værforhold! Tusen takk til Tshering som gjorde dette mulig!

Vi returnerte vestover på Knutseggen mot Søre Nål, og var oppom småtoppene bortover eggen uten at jeg gjorde noen systematiske registreringer. Tshering fant en liten topp ca. 180 m øst for Søre Nål som vi besteg og spøkefullt døpte til Tsherings topp. GPS 475753 6811233, høyde 2100m, PF ukjent men helt sikkert godt under 10 m. torjys (Tore Jyssum) har i mail av 12.11.12 kommentert denne "toppen". Ut fra nærliggende koordinater og avstand til Søre Nål mener Tore at dette er den samme toppen som han har beskrevet som "Dobbel pyramide" (PF 5m) i artikkelen og tabellen under Søre Nål på Knutseggen. I det tåkete været vi hadde la vi ikke spesielt merke til en dobbel pyramideform, men sannsynligheten for at Tore har rett er stor! Fra skaret litt øst for Søre Nål tok vi oss greit ned til stien i Svartdalen der vi var nede akkurat da det begynte å mørkne litt før kl 21. Tilbake på Gjendebu kl 2220. Som de to foregående sene kveldene fikk vi også nå herlig middag. Hyggelig avslutning på kvelden med kald pils sammen med Astrid, Susanne og Pål som allerede var hadde feiret dagen og turene siden tidlig på ettermiddagen!