Jøronnatten og Troganattan (16.07.2021)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Jøronnatten (1,274m) 16.07.2021
Tallakslinuten (981m) 16.07.2021
Troganattan (1,288m) 16.07.2021
Visits of other PBEs Røksbu parkering (560m) 16.07.2021

Også i dag var det strålende vær. Vi dro fra overnattingsplassen til Notodden for å handle. Videre gikk turen til Røksbuparkering på Lifjell. Der gikk vi i vei på en veldig flott sti oppover mot Jøronnatten. Det var veldig varmt, så det ble en avkjølende drikkepåfylling før Langetjønn for Hans Thorvald. Før vi begge fikk avkjølt oss med et bad i Langetjønn. Herlig å ha så flott vær at man kan bade på turen.

På vei oppover tidlig på turen
Avkjølende drikkepåfylling
Hans Thorvald får avkjølt seg litt
Hans Thorvald ved Langetjønn
Deilig å bade. Til venstre i bildet ser vi Tallakslinuten

Videre gikk turen mot Tallakslinuten. Da fant vi noen modne multer. På Tallakslinuten (som vi registrerte) kom det to andre turgåere som tilbød seg å ta bilde av Hans Thorvald og meg. Dette takket vi ja til, før vi gikk videre i retning Troganattan. På denne marsjen gikk vi først på sti, før vi etter hvert gikk over til å gå i terrenget (og noen stipartier). På vei opp til toppen tok vi en liten pause. Der var Hans Thorvald uheldig og fikk ødelagt linsen sin. Han måtte fullføre turen med bare en linse.

Moden multe
På vei til Tallakslinuten
På Tallakslinuten
Troganattan
På vei til Troganattan
På Troganattan
Postkasse på Troganattan

Etter en pause på Troganattan, gikk vi videre i retning Jøronnatten. På vei nedover traff vi på en skrent, men ved å gå litt oppover igjen, fant vi et fint klyvepunkt. Deretter gikk vi videre i terrenget til Jøronnatten. Det gikk veldig fint. På Jøronnatten hadde vi i likhet med Troganattan flott utsikt. På vei ned fra Jøronnatten traff vi på en litt redd og nysgjerrig røyskatt. Det var veldig artig. Stien vi fulgte nedover var veldig fin. Dette ble en riktig flott dag og tur.

På Jøronnatten
Jøronnatten
Røyskatt

Etter turen badet vi og spiste middag på stranden på Telnes. Deretter ble det minigolf før vi dro videre i retning Seljord hvor vi overnattet i bilen.