Sjunkhatten (27.07.2021)

Distanse 24,5km
Høydemeter 1508m
Bestigninger Sjunkhatten (1185moh) 27.07.2021

En stor gratulasjon til Otto, som etter denne turen har besøkt alle 40 nasjonalparker i Norge, og attpåtil vært på det høyeste punktet i samtlige :-)

Firerbandens besøk til Sjunkhatten ble en veksling mellom store naturopplevelser, logistikkmessige utfordringer, morsomme meningsutvekslinger og tøff klatring/klyving på vått fjell.

Jeg har lite mer å tilføye, annet enn å kopiere Otto`s grundige turrapport :)
(+ noen egne bilder..)

BRATT og BRUTAL
Endelig klaffet det for alle 4 med samling på Skagen hotell i Bodø. Med i teamet var oppdalingene JoSo (Johan Solberg), Torbjørn Orkelbog og uglefisk (Paal Andre Lund).
Neste morgen tok vi fergen fra Festvåg til Misten kl 7.30. Deretter en halvtimes biltur via Kjerringøy til Øyjorda. Bertil Skaug sørget for båtskyss over Nevelsfjorden til Straumsnes. Herfra ble det en grei start i frodig terreng opp til Sjunkskaret. I dette området var stier og tråkk helt fraværende. Måtte litt ned i Sjunkdalen og fortsatte opp ryggen forbi Sørkråvatnet. Tok sikt på en langsgående hylleformasjon før 772-punktet. Her ble vi møtt av en stupbratt fjellside foran oss. Flere bløte sva etter 3 uker med plask-regn gjorde forholdene vanskelige. Tidligere har vi studert ruta til 500fjell (Sondre Kvambekk) og petter (Petter Bjørstad) som besteg fjellet i 2019. Torbjørn var ikke særlig lysten på å kopiere denne ruta i dag. Paal valgte å rekognosere i et hyllesystem opp til en godt synlig berg-kløft. Han plystret og vinket oss frem i samme retning. Underveis måtte noen mindre skrenter forseres og sikres. På den øverste gresshylla ankom vi kløfta som senere fikk kalle-navnet BLOD-STRUPEN. Ja det ble mange riper i LAKKEN og litt plastring underveis. Paal tok et raskt lynkurs og ledet an med gode instrukser fra Torbjørn. Flere trappetrinn på 2 - 4 meter måtte forseres og sikres ganske så tett. Halvveis i renna fant vi et gammelt rappell-feste dvs et vanlig blått nylontau som var festet rundt en diger stein. (Slike nylontau ble produsert så tidlig som i 1954). Et par ganger så det nesten håpløst ut, før JR tok nye grep. En etter en kom vi oss sakte opp til en diger steinblokk som dannet en overgang helt øverst. Denne GANG-BRUA ble selve NØKKELEN til å kunne fortsette klatringen innpå tørt fjell. Graderinga i renna lå mellom 4 og 5, ja kanskje 5+ på det vanskeligste. Vi la fra oss utstyret og fortsatte opp steinura til Sjunkhatten (1185). Fantastisk utsikt selv i litt disig vær. Dessverre ble det kun noen minutter ved varden pga av siste ferge-avgang kl 22.00 (hotellrom ventet i Bodø). Vi returnerte og rappellerte ned en etter en til trygg grunn under føttene. Skjønte raskt at vi ikke rakk siste ferge, dermed en telefon-runde til Kjerringøy camping og Bryggehotellet. Skal si det smakte med pils og hamburger kl 23.00. Takk til gutta for 13 timer i utfordrende terreng.

SJUNKHATTEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

SJUNKHATTEN nasjonalpark ble opprettet i 2010. Sjunkfjorden og Mistfjorden er en del av nasjonalparken. Det varierte landskapet er preget av mange karakteristiske spisse fjelltopper, rolige daler, elver og vann,. Landskapet er vilt og samtidig nært tilgjengelig.

En fornøyd firerbande (3 av dem..)
På Sjunkhatten
Sjunkhatten i kveldssol
Sjunkhatten speiler seg i vannet
Firerbanden på Kjerringøy Bryggehotell like før midnatt :)
Feirer en flott og utfordrende fjellopplevelse!
Firerbanden på Kjerringøy Bryggehotell like før midnatt :) Feirer en flott og utfordrende fjellopplevelse!