Eggen - via Kvassryggen og Bukkehåmmårn (30.07.2021)

Written by mariuskilli (Marius Killi) GSM

Ascents Bukkehåmåren (1,910m) 30.07.2021
Eggen Nordtoppen (2,041m) 30.07.2021
Eggen Sørtoppen (2,045m) 30.07.2021
Kvassryggen (2,071m) 30.07.2021

Topp 203-205:
En inneklemt solskinnsdag mellom få regnværsdager i sommer. Sommeren 2021 har inneholdt en rekke solskinnsdager som perler på en snor og i dag var ingen unntak. Nok om været, her kommer nok en solskinnshistorie til fjells:

Ragnhild var som alltid lett å få med på tur og denne dagen var ingen unntak. Det var tross alt siste mulighet før turen går tilbake til asfaltjunglen og feilparkerte sparkesykler.
Vi hadde egentlig null forventninger til denne turen, og tenkte dette bare var en topp for sære topptursamlere. Med denne innstillingen kunne vi bare bli positive overrasket, og det ble vi. En knallfin tur!
Lang innmarsj men fine stier, frodig og fin utsikt gikk det som en drøm. Turen ble krydret med litt brevandring, klyving/klatring og fantastisk utsikt. Den fineste utsikten var faktisk fra Bukkehåmmårn med spektakulær skue mot Knutseggen, Besseggen, Gjende og Besshøe. Kunne også se Helstuggutinder, Memurutinder, Surtningsue, Storen og det meste av Jotunheimens juveler.

Start ved Vargebakken parkering og fulgte merket sti over brua til Leirungsåe og opp til Bukkehåmmårtjønne 1594 moh. Litt påfyll med vann før siste signing opp til Kvassryggen.

Over breen var det blåis med 1000 bekker små som gravde seg ulike veger nedover breen. Ryggen såg bratt ut på avstand men som ved de fleste tilfeller løser det seg når man nærmer seg. Ganske klart å se letteste veg oppover eggen. Vi valgte å beholde tauet mellom oss på tur opp eggen men uten bruk av sikringsmidler. Noen utsatte partier men teknisk veldig lett med gode bøttetak. På sørtoppen møtte vi en annen som hadde gått opp Eggen fra nord. Det viste seg at dette også var en toppsamler som hadde kommet ca like langt i løpet som oss. Bortsett fra Skagastølsryggen og en føringstur til Galdhøpiggen er dette eneste gangen vi har sett andre folk på de toppene vi har vært på i sommer (38 topper fordelt på 3 uker ferie). Snakket en god stund før vi gikk ned hver vår veg. Gikk via Bukkehåmmårn og fulgte stien ned lang Bukkeåe. Her ble fristelsen for stor når vi passerte en fin badekulp i nærheten av stien. Lite som slår et bad i rent fjellvann etter enn fjelltur.

Brukte 10 timer fra bil til bil inkludert et bad og gode pauser i solsteiken. Rakk ølsalget på Kiwi Heidal med god margin.