Jonsknuten the hard way (31.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Saggrenda (193m)
Characteristic Jogging
Ascents Jonsknuten (904m) 31.07.2021 12:06
Visits of other PBEs Jonsknuten/Knutehytta p-plass (720m) 31.07.2021 11:50

Så var dagen kommet hvor det var slutt på sommerferien og et fire ukers langs kommunetoppraid. Egentlig kunne jeg drøyd en dag ekstra, men av erfaring er det digg å ha en dag til rolig avslapping og utpakking/vasking av klær før det braker løs med jobb.

Etter en meget hyggelig frokost med Øyvind og foreldrene hans i Drammen denne morgenen, takket vi for denne gang. Vi ses plutselig igjen. Jeg kjørte av gårde rundt kl 09.20 og tok en omvei via Kongsberg på vei til Bergen. Jonsknuten passet bra som en treningstur og siste topp på dette lange raidet.

Jeg var klar over at det var mulig å kjøre helt opp til Knutehytta, men da ville denne turen bli i korteste laget. Derfor parkerte jeg heller på den store parkeringsplassen ved Saggrenda, litt sør for Sølvverket. Skiftet til treningsklær og tok med meg en liten softflaske og vindjakke. Planen var nå å løpe non stop helt opp til toppen av Jonsknuten. Holdt en helt moderat fart.

Været var i grunn prefket for løping. Ikke for høy temp og grått og fuktig. Var forberedt på at det ikke ville bli noen utsikt, men med tanke på alt det flotte jeg hadde sett disse ukene, gjorde det ingenting.

Passerte Knutehytta og tok fatt på den første stien inn til venstre. Knutetoppen er tydeligvis det lokale navnet til Jonsknuten. Fulgte nå god og tilrettelagt sti videre. På kartet er det tegnet inn to smale stier som møtes og går opp til selve toppen langs sørsiden. Disse synes kun dersom man zoomer langt nok inn. Valgte den første jeg traff på. Var også skiltet videre her. Ankom toppen etter 1.06 timer fra start. Selve toppunktet ligger på høyden like nord for masten. Grått, som forventet. Tok noen bilder og chillet i noen minutter før jeg returnerte samme vei.

Forsøkte å holde litt tempo nedover og det var herlig å bare la beina gå. Ankom bilen etter 2.15 timer fra start. En flott tur og treningsøkt. Jeg fant frem håndkle og hev meg rett uti elven, Bramsane, som rant like bortenfor. Her var det veldig godt tilrettelagt for bading. Siden dette er en elv, var temperaturen litt kjøligere enn vann og sjø jeg hadde badet i tidligere denne sommeren, men det var bare gull verd, for det var herlig å kjøle seg ned. Skiftet så til tørre klær og satte kursen mot Bergen.

Gjennom Nore og Uvdal kjørte jeg for øvrig rett gjennom den verste haggelbygen jeg kan huske. Haggelkulene var så store at jeg trodde ruten skulle knuse. Svære elver rant nedover veien. Dagen etter kunne jeg lese en artikkel om en plass i Telemark som hadde opplevd rene vinteren, der biler ikke hadde klart å komme opp bakkene. Ved Dagali ble det totalt væromslag. Her skinte solen. Vakkert å kjøre over Hardangervidden denne dagen og det var trist å tenke på at ferien var over for denne gang. Steike så fort fire uker kan fly avgårde. Hadde likevel hatt det helt topp og er meget fornøyd med alle de flotte turene jeg hadde fått gjennomført på denne korte tiden. Det ble mimrestund i bilen hele veien til Bergen.