Vasskartinden (30.07.2021)  3

Written by Skippy (Innika De Rosa)

Start point Vasskarveien (257m)
Endpoint Vasskartinden (261m)
Ascents Vasskartinden (1,140m) 30.07.2021

Fjelltopper over 1000m på Norske øyer

Skulle egentlig ta en kort, rolig løpetur i dag, men våknet til mer sol enn var meldt. Bestemte meg for å prøve Vasskartinden, og etter litt research viste det seg at turen kommer til å foregå i ganske treigt terreng.

Jeg kjørte av hovedveien etter Vasskaret skiltet, og kjørt videre opp grusveien før jeg ankom en gård rett under fjellet. Her var det masse gamle biler og en traktorvei som gikk rett inn mot Vasskartinden. Parkerte bilen her og fulgte traktorveien, først klarte jeg å løpe inn til selve huset på gården før jeg skjønte at det ikke var dit jeg skulle. Løpte deretter ut igjen, og siktet meg mot fjellet. I følge Norgeskart er det sti her, men jeg fant knapt tegn på mennesker. Det var bare å traske opp i bratt overgrodd terreng, før jeg kom meg ut av skogen. Ruten traverserer sørsiden av fjellet i steinur, og det var bygd noen varder her og der. Her var det ikke noe problem å gå, men det var ikke akkurat raskt terreng.

Fjellet sett fra parkeringen
Oppe på plateauet etter skogen
Noen av verdene på traversen
Ganske treig terreng

Etter en lang travers og noen partier med løsere steinur, begynner man å ta høyde like etter man har gått under noen skikkelig store steinblokker. Det ble en del løsere og kjipere her, men terrenget er egentlig ganske selvforklarende, og man ser lett hvor man har muligheten til å ta høyde og hvor man burde fortsette å gå mot øst. Fra ca 750moh begynte det å bli virkelig bratt og det er ikke akkurat lettgått, men heller ikke krise. Herifra og fram til man kommer til 1000moh var det kun oppover, før man må ta en skarp venstre sving. Her var det en stor varde hvor man skulle svinge, samt varder bygd på veien oppover. Det var ingen problem å komme til toppen herifra, og terrenget var mye mer behagelig enn resten av turen.

Snart på toppen
Her svinger man til venstre. Man ser verdene ganske tydelig
Utsikten mot Kråktinden, Åtinden, Ristinden og Snøtinden
Utsikten fra toppen

På turen ned gikk jeg en annen rute og fulgte noen varder, noe som lønnet seg helt fram til jeg kom til skogen. Hadde jeg gått denne turen igjen (usannsynlig) hadde jeg tatt høyde litt tidligere etter mesteparten av traversen var unnagjort slik at man gikk på oversiden av det store steinpartiet, for her var det mye mindre løst. Kom meg resten av veien ned uten noen store problemer bortsett fra at jeg gikk gjennom ca 1 millioner edderkoppnett og jeg er livredd for edderkopper. Var for ivrig når jeg kom ned skogen, og istedenfor å holde jeg meg til der jeg gikk opp, prøvd jeg en snarvei. Anbefales ikke :)

En helt grei tur, men er nok blitt mye mer glad i å løpe på fine stier enn å gå i tung fjellterreng! :)