Snøtinden (29.07.2021)  5

Written by Skippy (Innika De Rosa)

Start point Ånstad (106m)
Endpoint Snøtinden (1,215m)
Ascents Snøtinden (1,215m) 29.07.2021

Fjelltopper over 1000m på Norske øyer

Etter jeg parkerte bilen ved veiens ende i Ånstad (Munnhågen?) fulgte jeg grusveien og etter hvert en godt markert, upåklagelig sti videre inn i dalen mot Stillelva. Fra stillelva fulgte jeg skilting mot Måsan. Her var stien av litt dårligere kvalitet, men fortsatt tydelig og godt markert. Når man ankommer postkassen Måsan, svinger man i nordlig retning over en liten hump før man får sitt første blikk mot de siste 500 høydemeterne opp Snøtinden. Her oppe var det utrolig fint, med nydelig utsikt over fjorden til fastlandet og rolla, samt mot Ristinden og Åtinden (som begge to fortsatt er på listen).

Stillelva. Til og med jeg kunne ikke gå feil så langt
Snøtinden sett fra Måsan

Herifra var det sporadisk sti etter sau, men det var ikke vits å følge disse og jeg siktet meg mot den renna midt på fjellet. Terrenget ble mer og mer tunggått, men var helt kurrant så langt. Jeg holdt meg på vestsiden av noen bratte klipper på ca 900moh, og på toppen av klippene ble det litt slakere. Det siste delen av fjellsiden var det ganske løs steinur og håpløs å gå oppover i (i hvert fall for min del.) Brukte en evighet å komme meg opp det siste 200 høydemeterne. Vel oppe på toppen var det vanvittig fin utsikt i alle retninger. Tåka som jeg hadde gått opp i førte til en enda mer magisk stemning sammen med kveldssolen.

Siste høydemeterne mot toppen
Ikke mange besøkere

Skrev meg inn i boken på toppen, her er det kun 5stk som har skrevet seg inn så langt i år. Ut ifra terrenget tror jeg ikke at det har vært så voldsomt med besøk utover det heller. Etter litt kveldsmat begynte jeg turen ned. Klarte å havne for langt øst av de bratte klippene og måtte gå ned i en ekkel, våt og bratt gress/mosbakke. Kom meg inn på samme traseen som jeg gikk opp på etterhvert, og fulgte mitt spor tilbake til Måsan, hvor jeg var takknemlig for en sti igjen. Lettløpt fra Stillelva og ut, og konkluderte at dette var en fin tur som jeg gjerne hadde gått igjen :)

Hmm

Written by uglefisk 30.07.2021 19:49

Det går ikke!!

Sv: Hmm

Written by Skippy 30.07.2021 19:51

Du må slutte å prioritere teite fjell i sør og samler med meg!