Vakre Norefjell (30.07.2021)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Tempelsetra (919m)
Ascents Gråfjell (1,466m) 30.07.2021 12:37
Høgevarde (1,459m) 30.07.2021 12:37
Ranten (1,419m) 30.07.2021 17:12

Etter flere dager med pøsende regnvær var det endelig meldt godvær. Jeg og Øyvind nevnte flere muligheter, men valget falt til slutt på Norefjell for en tur over Høgevarde og Gråfjell. Vi hadde base på hytten til Øyvind i Finnemarka denne uken. Kjørte herfra rundt kl 10.30 og opp til Tempelsetra.

Utsikt østover fra Høgevarde

Jeg har tidligere hørt mye fint om Norefjell, men aldri vært her selv. Det var på høy tid nå. Vi fulgte veien et lite stykke oppover og deretter inn på den meget gode stien opp mot Høgevarde. Valgte den midterste stien. Som de konkurransemenneskene vi er, satte vi opp et seriøst tempo fra start. Vi passerte alt og alle oppover. Øyvind er en skikkelig stabeis og gir seg aldri. Inspirerende og kult å se. Gi denne karen en motbakke tilsvarende stigningen opp til Mount Everest fra havnivå og ta vekk elementet med høydesyke. Han ville ha gått opp hele bakken, og hadde ikke gitt seg før han lå langflat.

Utsikt mot Fagerlinattan fra Høgevarde

Jeg innså etter hvert at jeg kunne klare å komme til toppen på under timen, og målet ble derfor dette. Nådde toppen av Høgevarde etter 55 minutter fra start på Tempelsetra. Øyvind kom like etter.

Steike så flott utsikten var her oppe. Dette er høyeste punkt i Krødsherad. Punktet ved varden er noe høyere enn trigpunktet. Må også ærlig nevne at varden ikke står helt i stil til navnet på denne toppen. Den er ikke særlig høy.

Hyttefeltet mellom Vardefjell og Gulsviksetran sett fra Høgevarde

Vi tilbrakte litt tid på toppen for å nyte utsikten og ta litt bilder. Jeg tekstet med Fredrik (gedded). Han var på hytten sin i området, og sa jeg måtte gi en lyd når vi kom på Gråfjell, slik at han kunne forsøke å ta et bilde av oss gjennom en kikkert. Artig.

Høgevarde Nye og Gamle

Vi fulgte nå stien nedover et stykke mot Gulsviksetran før vi dreide vestover og inn på stien opp mot Gråfjell. Utrolig flott natur her. Reinsdyrene som gikk tett på oss, krydret hele opplevelsen. Trengs igrunn ikke stier her da terrenget er så lettgått. Det ble bra tempo opp til Gråfjell også. Flott og stor varde her. Toppen er høyeste punkt i Flå og Sigdal kommuner.

Meg på toppen av Høgevarde

Jeg kontaktet Fredrik og jeg og Øyvind fikk beskjed om å klatre opp på varden. Dette var eneste måten han kunne se oss med kikkerten fra hytten. Der oppe stod vi med armene i været i rundt 1,5 minutt, for at Fredrik skulle få tid på seg til å ta bilder. Det skal nevnes at kikkerten han brukte, er noe man benytter for å sjekke treff på blink fra rundt 20 meters hold, og ikke noe som er egnet for foto over lange avstander. Bildet ble derfor så godt det kunne bli med en slik. Historien er uansett gøy.

Vann 1304 på nordsiden av Ranten

Jeg og Øyvind nøt livet her oppe, og hev av oss sko og sokker. Solen varmet og det kunne ikke bli stort bedre nå. Dette fortjente vi etter alle turene i drittvær de siste dagene. Vi tok omsider fatt på stien nedover og fulgte denne et stykke tilbake samme vei vi kom. Ved vann 1304 tok vi av på denne og gikk opp på Ranten.

Øyvind og meg på toppen av Gråfjell

På knausen like sør for toppen, fikk vi øye på noe underlig. En svær flokk med reinsdyr hadde klynget seg tett sammen og det så ut som om de lekte “Kongen på haugen”. Veldig merkelig. En kar vi for kort tid siden hadde truffet på Gråfjell kunne fortelle at de kjølte seg ned. Det gav mening. Det var en varm dag, og når vinden treffer berget får den oppdrift. Denne utnytter reinsdyrene til sin fordel. Smarte dyr. Men når det gjelder varme, er det er det et kjent fenomen at en skal se på dyrene for å finne ut hvor de kjølige plassene er.

Bildet Fredrik tok gjennom en kikkert fra hytten sin av meg og Øyvind som står på varden på toppen av Gråfjell.

Vi gikk nå nedover fra toppen i retning sørøst og kom inn på hovedstien som gikk ned til Tempelsetra. Ble litt fart nedover her også. Nådde bilen etter 5 timer og 36 minutter på tur. En fantastisk runde over flotte topper i nydelig terreng og natur. Jeg kommer tilbake til Norefjell, og gjerne på vinteren for å se dette området i hvit kappe og for å teste ut terrenget på ski.

Jeg og Øyvind kjørte nå tilbake mot Drammen. Vi stoppet på en Cirkle K for å fylle bensin. Jeg spurte i kassen om det fremdeles var gratis boller ved fylling over 20 liter. Den kampanjen var over, men karen i kassen spurte meg “Hvilke vil du ha egentlig?”. “Jeg digger de med Daim” svarte jeg. Karen gikk da bort til en hylle, hentet en pose med 6 boller av Daim og sa jeg skulle få denne gratis. Øyvind fikk også valgfrie boller gratis. Fyren mente det var viktig å være hyggelig og skape en god opplevelse for kunden. Han sverget til dette. Pratsom var han, men klok og hyggelig. Vi takket så mye vi kunne. Denne turen på Cirkle K kommer jeg til å huske, og det var målet til selgeren også. Etter en Kebab i Drammen var vi gode og mette. Benyttet resten av kvelden til en hyggelig prat i stuen med Maria og Tormod. Tusen takk for en nydelig tur og innholdsrik dag, Øyvind!

Reinsdyr som utnytter vinden og kjøler seg ned på en knaus på Ranten

Kart

Takk for minneverdig ferieuke!

Written by Øyvindbr 16.09.2021 15:09

Endelig har jeg fått sett gjennom dine rapporter fra våre turer siste uka i juli. Jeg savner den uka, snakk om å få maks ut av det! Mest møkkavær, men suveren trim, kameratskap, tullprat og vår kjente og kjære herming, og fine stemninger uansett hvor vått det var. Og alltid så behagelig å komme tilbake til hytta! Der hadde vi det helt konge.

Som et ekstra krydder holdt jeg tastingen varm med Marianne som jeg snart skulle møte igjen, det lå forventning i lufta.

Og endelig fikk vi godværsturen vår, på Norefjell! Det var lenge siden sist for min del, første gang for deg. Jeg synes Norefjell var skikkelig fint jeg. :) Og det ble årets kondistreningsøkt for meg. Fornøyd med egen tapperhet, og det var rått å se deg sige ifra oppover lia, jeg tenkte mitt med et smil... Du er i kalasform!