Solliknuden (30.07.2021)

Written by Arvid1965 (Arvid Nilsen) GSM

Ascents Solliknuden (620m) 30.07.2021 12:13
Visits of other PBEs Solliknuden p-lomme (125m) 30.07.2021 09:33

Etter overnatting og frokost på Moi hotell kjørte vi til Solliknuden p-lomme som ligger ved pumpestasjonen ved Lundheim Folkehøyskole. Fulgte grusveien oppover mot nord-vest, der veien svingte brått til venstre var det merket sti mot vest oppover lia. Etter 300 meter gikk vi til høyre på en skogsvei/sti videre oppover. Etterhvert godt merket sti. Passerte nord for Presthei og opp i Hageskaret der terrenget flatet noe ut. Her går den gamle ferdselsveien mellom Moi og Solli. Turen oppover er rik på kulturminner. Langs stien vil en finne rester etter sommerfjøs og en kan se gjeterskrift fra 1844 risset inn i fjellet. Bekken krysses før du går over Flåttmyr og kommer til Klovsteinane. Historien sier at Kitty Kielland skal ha hentet motiv herfra til maleriet «De Kløvede Stene». Godt merket sti fortsetter oppover. Når trærne blir borte er det godt med varder og merker slik at toppen er lett å finne. Denne dagen er det grått så det er ingen utsikt på vei opp eller på toppen. Vi valgte å gå tilbake til Moi via Heiavatn som er drikkevannskilde for Moi, fortsatt godt merket og skiltet sti. På vei ned klarnet det opp og vi fikk sett mer av området. Vi krysset elva på bru der stien møtte veien og fulgte denne tilbake til bilen.
Planen var å besøke flere kommunetopper i området men det var så mye tåke i høyden at vi valgte å kjøre til Bryne for å overnatte, og heller ta noen "lave" på vei mot Bergen.

Moi Hotell. Rimelig og bra.
Klovesteinane
Varden dukket plutselig ut av skyene
Det var rimelig surt og kaldt til å være juli